— Ojansuu Kirsi

Jakovaraneuvotteluista hyvä tulos

Vuoden rankin poliittinen rutistukseni on loppumetreillä, kun hallituspuolueiden väliset budjettineuvottelut eduskunnassa saatiin päätökseen eilen. Lähtökohdat olivat hallituskauden neuvotteluista kaikkein vaikeimmat. Taustalla on mm. talouskriisin syventyminen, työttömyyden kasvu ja yliopistojen työttömyysvakuusmaksujen 10 miljoonan euron vaje.

Vaikka kaikki toiveemme ei toteutunutkaan, olen tyytyväinen neuvottelujen tulokseen. Vihreille tärkeitä asioita saatiin mielestäni hyvin läpi. Vuosittain eduskunta täydentää hallituksen budjettiesitystä. Tänä vuonna täydennys eli jakovara oli 41 miljoonaa.

Historiallista on, että porvarihallituksen aikana esitetään lisättäväksi ensimmäistä kertaa rahaa rauhanjärjestöille. Kun neuvotteluissa esitettiin 200 000 euron lisäämistä vapaaehtoiseen maanpuolustukseen, vastasin vaatimalla vastineeksi 100 000 sekä rauhanjärjestöille että Ihmisoikeusliitolle. Sellaistahan neuvottelu on – esityksiä ja vastaesityksiä, joista viilataan lopputulos.

Ympäristönsuojelun rahoittaminen on aina Vihreiden tärkeimpiä tavoitteita. Ympäristö- ja vesihuoltotöihin lisättiin 5,7 miljoonaa euroa. Näillä varoilla tehdään vesiensuojeluhankkeita ja toteutetaan mm. haja-asutuksen jätevesihuoltoa. Ympäristöjärjestöt tekevät arvokasta työtä. Niiden rahoitusta lisättiin 50 000 eurolla.

Liikennerahoista käydään yleensä vuosittain tiukat väännöt teiden ja ratojen välillä. Tänä vuonna nämä hankkeet jäivät lisäysten ulkopuolelle, koska jaettavaa rahaa oli vähän. Sen sijaan kevyt liikenne ja sillat saivat lisärahaa 1,6 miljoonaa. Joukkoliikennettä tuetaan 1 miljoonan lisäyksellä.

Nuorten hyvinvointiin on tällaisena kriittisenä aikana satsattava erityisen vahvasti. Nuorten mielenterveyspalveluihin lisättiin 300 000 euroa. Muita tärkeitä nuoriakin koskettavia lisäyksiä ovat päihdeäitien hoitoon suunnatut 400 000 euroa sekä maahanmuuttajien kotouttamiseen suunnatut rahat.

Nuorisotyöttömyys on lähes räjähtänyt käsiin, siksikin nuoret tulivat tärkeäksi painopisteeksi neuvotteluissa. Taistelin erityisesti nuorten työpajoille lisärahaa. Tuloksena tuli 1,5 miljoonan lisäys, joka antaa työttömille nuorille mahdollisuuden harjoitteluun työpajoilla.

Oikeusministeriölle saatiin kovasti kaivattua lisärahaa. Erittäin tärkeä lisäys tehtiin syyttäjille. 1,6 miljoonan eurolla pystytään tehostamaan talousrikostutkintaa merkittävästi. Oikeuspoliittiselle Tutkimuslaitokselle tehty lisäys on myös tarpeellinen.

Vihreät ovat tukeneet vaihtomenetelmäkeskus FICAM:in saamista Tampereelle. Yliopistolle perustettu keskus keskittyy eläinkokeita korvaavien menetelmien kehittämiseen ja tutkimiseen. Nyt neuvotteluissa osoitettiin 250 000 euron määrärahaa keskuksen toiminnalle.

Lopullisesti tämä budjettisopimus saa sinettinsä eduskunnassa viimeisellä istuntoviikolla ennen joulua. Nämä rahat ehtivät siis joulupukin konttiin.