— Ojansuu Kirsi

Kirkko vihertyi

Kirkon jäsenet ovat käyttäneet äänioikeuttaan aiempaa vilkkaammin juuri päättyneissä seurakuntavaaleissa. Äänestysprosentti nousi edelliskerran 14,5 prosentista 17:ään ja nuoret olivat aiempaa huomattavasti aktiivisempia. Suunta oli oikea, joskin olisin toivonut äänestysprosentin nousevan yli kahdenkymmenen. Äänestysintoon vaikutti syksyn keskustelu homo- ja lesboparien oikeuksista kirkossa. Keskustelu nosti esiin olennaisen kysymyksen: miten Raamattua tulkitaan ja kenellä on siihen oikeus. Prosessi on pakottanut kirkon peruskysymysten äärelle. Vihdoin kirkon on ollut pakko ottaa kantaa seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeuksiin eikä se ole enää voinut pakoilla sitä ja verhoutua erilaisten tulkintojen taakse. Vanhoillisimman ryhmän tulkinta kristinuskon opista on näkyvästi kyseenalaistettu ja on huomattu, että kirkon täysivaltainen jäsen voi olla myös toisin ajatteleva. Tähän olen erittäin tyytyväinen. Olen iloinen myös siitä, että Vihreille vaalien tulos on erittäin hyvä. Meille Vihreille ehdokkaille on ollut itsestään selvää, että vihreys ja kristillisyys sopivat erinomaisesti yhteen ja ne täydentävät toisiaan. Yhteistä meille on mm. materialismin ja uusliberalistisen ajattelutavan kyseenalaistaminen. Nyt on aika nousta puolustamaan seksuaalivähemmistöjä, oikeudenmukaisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta. Näiden vihreiden ja kristillisten arvojen puolesta minä ja muut seurakuntien toimielimiin valitut Vihreät pääsemme nyt työskentelemään kirkon sisällä. Syksyn keskustelu on osoittanut, että kirkon toiminnalla ja kannanotoilla on merkitystä. Me Vihreät tulemme työskentelemään sen eteen, että kirkko on jatkossa yhä suvaitsevaisempi, avoimempi ja oikeudenmukaisempi yhteiskunnallinen toimija.