— Ojansuu Kirsi

Kokoomus valmis valitsemaan palveluiden leikkaukset

Sari Sarkomaa (kok) haukkui Vihreiden verolinjaa Kauppalehden blogissaan. Sarkomaan mukaan Vihreiden kädet ovat ”syvällä tavallisen sairaanhoitaja-opettajaperheen kukkarossa”. Vihreiden veroesitys on epäreilu ja kohtuuton, hän sanoo. Uutta rahaa ei kuulemma tule veroja kiristämällä vaan työn teosta ja yrittämisestä.

Kokoomus on esittänyt veronkiristyksiä, joilla kerätään noin miljardi euroa. Ymmärtääkö Sarkomaa, että kun kestävyysvaje on 10 miljardia, tämä kokoomuksen esitys merkitsee suuria leikkaustarpeita hyvinvointipalveluihin, jotka ovat tärkeitä nimenomaan niille tavallisille suomalaisille sairaanhoitaja- ja opettajaperheille?

Minun mielestäni kokoomuksen esitys on vastuuton. Se johtaa leikkauksiin ja heikompiosaisten aseman huonontumiseen, vaikka kokoomus tekopyhästi muuta väittää.

Sarkomaan väitteet perustuvat siihen, että Vihreiden veroesityksessä ei esitetä työtulojen verotuksen keventämistä kautta linjan vastapainoksi kulutusverojen kiristämiselle. Tämä on aivan totta: me kohdentaisimme veronkevennykset vain pienituloisimmille. Esitämme pienituloisimpien verojen kevennystä ja verotettavan tulon alarajan nostamista. Haluamme lisätä pienituloisen työn kannattavuutta sekä vähentää työttömyyttä ja köyhyyttä.

Kokoomuksen oma linjahan merkitsee käytännössä sitä, että heikennetään verotuksen tuloeroja kaventavaa vaikutusta. Mitä vähemmän verotuloista kertyy tuloverojen kautta, sitä suurempi progression on oltava, jotta vaikutus tuloeroihin ja ihmisten käteen jäävään varallisuuteen säilyy samana. Käytännössä kokoomuksen linja siis kasvattaa tuloeroja. Siitäkö Sarkomaa voi olla ylpeä? Minun mielestäni tuloerojen kasvaminen on saatava pysähtymään.

Vihreiden veroesitys, jonka mukaan veroja korotetaan noin kahden miljardin edestä, perustuu valintaan puolustaa hyvinvointipalveluita. Niihin ei yksinkertaisesti riitä rahaa, ellei veroja kiristetä. Toisin kuin Sarkomaa antaa rivien välistä ymmärtää, Vihreät ei lainkaan esitä tuloverojen kiristyksiä. Esitämme pääomaverotuksen kiristämistä kahdella prosenttiyksiköllä. Koska se ei riitä massiivisen vajeen paikkaamiseen, esitämme myös arvonlisäveron korottamista yhdellä prosenttiyksiköllä. Se on tarjolla olevista vaihtoehdoista pienin paha kohdistuessaan sekä ulko- että kotimaiseen työhön.

Esitämme myös verotuksen painopisteen siirtoa työn verotuksesta kulutuksen ja ympäristökuormituksen verottamiseen. Petämme lapsemme, jos pysähdymme yksisilmäisesti puolustamaan vain nykyisiä työpaikkoja ja saavutettuja etuja. Haluamme nopeuttaa uusien työpaikkojen syntymistä tehokkaan energiankäytön ympärille. Ehdottamallamme ympäristö- ja energiaverojen korottamisella pyritään juuri energiatehokkuuteen ja kulutuksen ohjaamiseen ympäristöystävälliseksi. Jokainen voi omilla kulutusvalinnoillaan vaikuttaa siihen, kuinka paljon veroja joutuu maksamaan. Meille ilmastonmuutos on tosiasia, jonka hillitseminen on tärkeä tehtävä. Me jatkamme ympäristö- ja energiaverojen korottamista juuri lastemme tulevaisuuden vuoksi.

On uskomatonta, että Sarkomaa väittää, että nykyisessä hallituksessa merkittävimmät vihreät teot olisi tehty kokoomuksen toimesta. Hallituksen vihreät uudistukset ovat syntyneet Vihreiden aloitteesta tai voimakkaan tuen myötä. Tästä tuohtuneena kokoomuksen Eija-Riitta Korhola erosi varapuheenjohtajan paikaltaan.

Sarkomaan kokoomuksen kannattaisi miettiä, mitä hyvinvointipalveluiden rapautuminen tekee sairaanhoitaja- ja opettajaperheille, yksineläjille, työttömille, yrittäjille ja meille kaikille. Valinnanvapaudella on turha puolustella sitä, että tuloerot kasvavat ja terveydestä tulee etuoikeus vain niille, joilla on varaa maksaa siitä. Pienet tuloerot lisäävät ihmisten luottamusta toisiinsa ja sitä kautta yhteisvastuuta ja onnellisuutta.

Kirsi Ojansuu

kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen, luokanopettaja.