— Olli-Poika Parviainen

Reilu ei leikkaa perusturvaa

Toinen toistaan rajummat säästö- ja leikkauslistat ovat nyt muodissa. Suuret puolueet ovat kilvan esittäneet omia vaihtoehtojaan. Mielenkiintoista on se, että moni esitetty leikkaus on pois kaikkein vaikeimmassa asemassa olevilta niin Suomessa kuin maailmallakin. Keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset ovat esittäneet kehitysavun leikkaamista. On tarpeetonta asettaa vastakkain omat perustarpeemme ja maailman köyhimpien ihmisten tukeminen. Meillä on varaa molempiin, kun säästöt valitaan fiksusti.

Suomalaisittain suhteellisen pienillä summilla saadaan isoja parannuksia aikaan äärimmäisessä köyhyydessä elävien ihmisten parissa, mm. koulutuksessa ja väestötyössä. Kehitysyhteistyön osuus Suomen bruttokansantulosta on useina viime vuosina jo nyt laskenut. Kehitysapu tulee vastaan myös kaupan tiskillä. Moni yritysten ja kotitalouksien ostama raaka-aine on peräisin köyhistä maista. Hauraiden valtioiden vakauden tukeminen vähentää myös aineiden saatavuuteen ja hintaan liittyviä äkillisiä riskejä.

Keskusta ja Kokoomus ovat ilmoittaneet myös aikovansa leikata sosiaaliturvasta ja muista etuuksista. Ei tarvitse kuin avata silmänsä nähdäkseen, että nämä etuudet ovat monille elinehto. Etuuksien jäädyttäminen tai leikkaaminen iskee kovaa pienituloisimpiin suomalaisiin ja esimerkiksi työttömiin ja opiskelijoihin. Opintotuki saatiin vasta hiljattain sidottua pitkän taistelun jälkeen indeksiin ja monien työttömien tilanne on pitkittynyt ja kurjistunut. Yhteiskunnan turvaverkosta tinkiminen lisää köyhyyttä ja eriarvoistumista ja tuottaa paitsi inhimillisiä ongelmia, myös merkittäviä kuluja yhteiskunnalle syrjäytymisen kasvaessa.

Toinen yleinen säästölistoissa toistuva hokema liittyy energiapolitiikkaan. Poru esimerkiksi tuulivoiman tuista tuntuu oudolta kun muistaa, että kaikkien uusiutuvien energiamuotojen tuet ovat Suomessa noin 0,25 miljardia euroa vuodessa samalla, kun valtio tukee ympäristön saastuttamista vuosittain jopa 2-3 miljardilla eurolla. Saastuttamiseen liittyy myös välillisiä kustannuksia, joita maksamme mm. ilmastonmuutoksen torjunnassa ja terveydenhuollossa.

Vanhentuneet ja ympäristölle haitalliset energiatuet kuormittavat taloutta ja vääristävät kilpailua. Ne myös haittaavat mahdollisuuksiamme saada työtä ja vientituloja cleantech-aloilta, joille on maailmalla valtava kysyntä. Mitä enemmän saamme leikattua ympäristölle haitallisia tukia, sitä vähemmän meidän tarvitsee säästää muualta tai esimerkiksi nostaa veroja.

Vihreä vaihtoehto perustuu riittävän turvaverkon takaamiseen kaikille ja toisistamme huolehtimiseen. Näissä vaaleissa voimme äänestää reilumman ja kestävämmän Suomen puolesta.

Olli-Poika Parviainen
Kirjoittaja on Tampereen apulaispormestari ja eduskuntavaaliehdokas