— Olli-Poika Parviainen

Suomi pystyy parempaan

Suomi on siinä jamassa, että nyt jos koskaan tarvitaan uudistuksia. Hallituksen uudistuksilla tavoittelemien kauniiden päämäärien lopullinen mittari on kuitenkin se, miten ne näkyvät ihmisten arjessa. Toteutus ratkaisee.

Esitettyjen leikkausten ja uudistusten välillä on, valitettavasti, ristiriita. Uudistuksilla korjattaisiin sitä, mitä olisi ensin leikkaamalla rikottu tai ainakin heikennetty. Se ei ole välttämättömyys. Se ei johdu siitä, että sopeutetaan julkista taloutta, vaan siitä, miten sopeutetaan.

Toisena hallituksen kärkihankkeiden ongelmana on yksinkertaisesti kunnianhimon puute. Hankkeiden lista on lavea ja pitkä. Nostan tässä joukosta vain pari havainnollistavaa esimerkkiä.

Hallitus aikoo esimerkiksi selvitellä työttömyysturvan muutoksia. Ilman selvityksiäkin voisi mahdollistaa ansiosidonnaisella yrittäjäksi ryhtymisen toimettomuuden sijaan.

Naisten työllisyyttä edistetään tasaamalla hieman vanhemmuuden kustannuksia. Hyvä näin. Parempaan päästäisiin 6+6+6 -mallilla. Äitien työllisyyttä parannettaisiin tarjoamalla heille vaihtoehto käydä edes osa-aikatöissä lasten ollessa pieniä. Monet isätkin arvostaisivat parempaa mahdollisuutta aikaan lastensa kanssa, jos se vain olisi myös taloudellisesti järkevää ja mahdollista.

Viime kädessä uudistuksia ideoivat ja tekevät ihan tavalliset ihmiset. Esimerkiksi kouluissa ja yliopistoissa voi olla luovuus melko kortilla, jos opettajan ja opiskelijan arki menee säästöjen keskellä arjesta selviytymiseen.

Vihreät julkaisi eilen omat vaihtoehtonsa kärkihankkeiksi. Kärkemme ovat energiaremontti, perustulo ja sosiaaliturvan uudistaminen, laadukas koulutus, fiksujen yhdyskuntien suunnittelu ja maahanmuuttajien hyvä kotouttaminen.

Vaihtoehdossamme Suomesta tulee puhtaiden ratkaisujen edelläkävijä. Ympäristöä säästävistä ratkaisuista on tehty ihmisille ja yrityksille niin helppoja, halpoja ja hauskoja, että sitä tullaan ihailemaan ulkomailta – samaan tapaan kuin suomalaista koulutusta. Uudistuneessa Suomessa maahanmuuttajat kotoutuvat ja ovat mukana huolehtimassa ikääntyvän väestömme hyvinvoinnista.

Viime kädessä uudistuksiin tarvitaan meistä jokaista. Esimerkiksi sitä, miten vaikkapa digitalisaatio kouluissa fiksuimmin hoidetaan, ei mielestäni vielä ole keksitty. Paras ratkaisu voi löytyä kokeilemalla eri ideoita paikallisesti – yrittämällä, erehtymällä ja opettajia ja opiskelijoita kuuntelemalla.

Hallituksen pyrkimys lisätä kokeilukulttuuria on hyvä, ja se voi parhaimmillaan tarjota monille yhden mahdollisuuden osallistua uudistusten ideointiin ja toteutukseen. Tässä hallitus voisi itse näyttää esimerkkiä, harkitsemalla myös vihreiden ratkaisuja.

Lue koko puhe täältä

Lisää Vihreästä vaihtoehdosta kärkihankkeiksi löydät täältä