— Oras Tynkkynen

Poznanissa tapaillaan askelmerkkejä kohti Kööpenhaminaa

YK:n ilmastokokous on jatkunut Puolan Poznanissa runsaan viikon verran. Neuvotteluissa maailman maat hakevat ratkaisuja, jotta vuoden päästä seuraavassa kokouksessa Kööpenhaminassa voidaan sopia kansainvälisestä sopimuksesta Kioton pöytäkirjan jatkoksi.

Avoimia kysymyksiä on paljon. Tulevassa sopimuksessa pitäisi riittävän moni maa saada sitoutumaan riittävän suuriin päästörajoituksiin. Samalla pitäisi sopeutua ilmastonmuutoksen haittoihin, pysäyttää metsäkato, edistää puhtaan teknologian siirtoa ja keksiä toimiva tapa rahoittaa kansainvälinen ilmastourakka.

Poznanissa maat ovat vielä odottelevalla kannalla. EU odottaa muilta teollisuusmailta avauksia päästötavoitteista, köyhät maat odottavat rikkailta mailta ehdotuksia rahoituksesta ja kaikki odottavat Yhdysvaltain uutta johtoa neuvottelupöytään.

Suvanto kuuluu muutenkin tähän kokousvaiheeseen. Kompromissien ja poliittisten ratkaisujen tekeminen jää neuvotteluihin ylihuomenna saapuville ministereille. Suomen valtuuskuntaa johtaa ministeri Lehtomäki, joka on puhunut painokkaasti ilmastonsuojelun tärkeydestä.

Poznanista ei kannata odottaa ihmeitä. Sen sijaan täältä on kohtuullista odottaa selviä askelia kohti Kööpenhaminan kokousta.

Ideoiden neuvotteluista on päästävä tekstien neuvotteluihin ja alettava käsitellä konkreettisia sopimusluonnoksia. YK:n ilmastosopimuksen ja Kioton pöytäkirjan toimeenpanossa voidaan edetä Kööpenhaminaa odotellessakin.

Ja mikä tärkeintä, maailman päättäjien on osoitettava täällä olevansa valmiita osallistumaan ilmastotalkoisiin tosissaan.