— Oras Tynkkynen

Usein kysyttyä ydinvoimasta ja Vihreiden toiminnasta hallituksessa

Onko Vihreät siunannut ydinvoimapäätöksen hallituksessa?

Ei. Vihreät on vastustanut ydinvoimalupien myöntämistä kaikissa vaiheissa.

Hyväksyikö Vihreät ydinvoimapäätöksen saadakseen läpi laajan uusiutuvapaketin?

Ei. Vihreät ei käy kauppaa ydinvoimakannalla. Sitova uusiutuvavelvoite on sitä paitsi saavutettava joka tapauksessa.

Miten Vihreät äänestää ydinvoimasta päätettäessä?

Äänestämme ydinvoimahakemuksia vastaan sekä hallituksessa, eduskunnan valiokunnissa että ratkaisevassa käsittelyssä täysistunnossa. Vihreät on YLEn kyselyn mukaan ainoa eduskuntapuolue, jolla on yksimielinen kanta ydinvoiman lisärakentamiseen.

Olisiko Vihreät voinut vaikuttaa enemmän oppositiossa?

Ei. Vihreät ei aina saa hallituksessa enemmistöä kannalleen, mutta oppositiosta hallituksen linjoihin ei vaikuteta senkään vertaa.

Miksi Vihreät lähti viimeksi hallituksesta, mutta ei nyt?

Edellisen ydinvoimapäätöksen yhteydessä lupasimme jättää hallituksen, jos ydinvoimahanke menee läpi. Viime vaalien alla kerroimme tekevämme voitavamme kestävien energiaratkaisujen puolesta, mutta häviö yhdessä asiassa ei olisi järkevä syy luopua vaikuttamisesta muihin asioihin.

Mitä seuraisi, jos Vihreät lähtisi hallituksesta?

Ainakaan yksikään ydinvoimala ei sillä jäisi rakentamatta. Kolmella muulla hallituspuolueella on eduskunnassa selvä enemmistö ilman Vihreitäkin. Moni hallituksen esitys voisi muuttua vähemmän vihreään suuntaan.

Mihin asioihin vaikuttamiseksi Vihreiden pitäisi pysyä hallituksessa kauden loppuun?

Lopullista silausta vailla ovat vielä mm. vaalireformi, energiaveroratkaisut, vesi-, kaivos- ja jätelait, terveydenhuoltolain uudistus sekä uusiutuvan energian syöttötariffit. Syksyllä hallitus päättää valtion ensi vuoden budjetista.

Voiko Vihreät vaikuttaa hallituksessa mihinkään?

Voi. Puolueeksi, jolla on 10 prosenttia ministeripaikoista, Vihreät on onnistunut vaikuttamaan paljonkin. Vihreiden tavoitteiden mukaisia saavutuksia ovat mm. ratkaisevat uudistukset vaalirahoituksen valvontaan ja vaalijärjestelmään, mittavat parannukset perusturvaan, historiallisen suuri satsaus uusiutuvaan energiaan sekä kunnianhimoiset pitkän aikavälin päästötavoitteet.

Miksi Vihreät rimpuilee hallituksen päätöstä vastaan?

Kun Vihreät lähti hallitukseen, kerroimme ajavamme vihreää linjaa ydinvoimaratkaisuissa loppuun asti. Näin tulemme toimimaan. Hallituskumppanit ovat olleet tästä tietoisia alusta asti.

Onko Vihreät koko ajan toisella jalalla hallituksessa ja toisella oppositiossa?

Vihreät on tukenut hallituksessa yhdessä sorvattuja kompromisseja silloinkin, kun ne eivät ole olleet helppoja. Tämän voi tarkistaa eduskunnan äänestystilastoista. Vastaavasti on saatu muun hallituksen tuki vihreille toimille, jotka ovat voineet olla muille hallituspuolueille hankalia.

Miksi vastustaa hallituksen esitystä ydinvoimasta, mutta ei vaikka Lex Nokiasta tai yliopistolaista?

Vihreät on suhtautunut kriittisesti joihinkin hallituksen esityksiin aiemminkin. Useimmissa tapauksissa esityksiä on kuitenkin saatu muokattua hallituksen neuvotteluissa ja eduskunnan käsittelyssä vihreämpään suuntaan.

Saisiko mikään lähtemään Vihreät hallituksesta?

Varmasti voi kuvitella monia kauhuskenaarioita, joissa hallituksesta tulisi lähteä. Lähtökohtaisesti hallitukseen sitoudutaan kuitenkin koko kaudeksi. Hallituksessa väännetään asioista yksi kerrallaan. Joskus voitetaan, joskus hävitään, mutta työ vihreän Suomen ja maailman puolesta jatkuu.

Tämä "usein kysytyt kysymykset" -sarja on julkaistu alun perin Oraksen omassa blogissa.