— Oras Tynkkynen

Älä alistu vihaan ja syrjintään

Kristilliset ääriliikkeet ovat käynnistäneet verkossa kampanjan, jolla yritetään painostaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia nuoria torjumaan itsensä. Nuorille uskotellaan, että homous on väärin ja että siitä pitää päästä eroon. Kampanjavideossa kysytään: ”Jos joku murhaaja pystyy tekemään parannusta, niin miksei joku homokin?”

Älä alistu! -kampanjan sanoma on vastenmielinen ja vaarallinen. Homojen käännyttäminen heteroiksi on yhtä mahdotonta ja väärin kuin olisi yrittää käännyttää heteroja homoiksi.

Kansanedustajat eivät ole teologeja. Poliitikkojen tehtävä ei ole ottaa kantaa uskonnollisten yhdyskuntien opillisiin asioihin. Jokaisella on oikeus harjoittaa omaa uskontoaan, palvoa omia jumaliaan ja rakentaa omia temppeleitään.

Mutta kun uskonnolla satutetaan nuoria, on jokaisen velvollisuus puuttua asiaan.

Silloin me vihreätkin sanomme: älä alistu! Älä alistu vihaan ja syrjintään.

Olet hyvä sellaisena kuin olet. Rakkautesi on yhtä arvokasta kuin muiden. Me teemme töitä, jotta kaikki muuttuu paremmaksi.

Olen pahoillani siitä, että pieni fundamentalistinen vähemmistö lokaa suvaitsevaisten ja hyväsydämisten uskovien enemmistön mainetta. Evankelis-luterilaisessa kirkossa ja sen liepeillä toimii onneksi lukuisia yhdenvertaisuutta edistäviä ryhmiä, kuten Tulkaa kaikki -liike ja Arcus.

Nämä ryhmät muistuttavat siitä, mitä sanotaan Sanassa (1. Kor. 13:2):

”Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.”

Rakkaus voittaa vihan ja syrjinnän.