— Oras Tynkkynen

Paras sijoituspaikka Fennovoiman reaktorille

Ydinvoimayhtiö Fennovoima ilmoitti tänään valinneensa ydinreaktorinsa sijoituspaikaksi Pyhäjoen. Ilmoitus vahvistaa Suomen asemaa läntisten teollisuusmaiden outona lintuna.

Suomessa pitäydytään jääräpäisesti ydinvoiman lisärakentamisessa samaan aikaan, kun monissa muissa länsimaissa varaudutaan siirtymään kohti kestävää, uusiutuvaa energiataloutta. Fukushiman ydinonnettomuuden jälkeen ydinvoimasuunnitelmia on pistetty laajalti uusiksi.

Saksan hallitus ilmoitti sulkevansa välittömästi kahdeksan ydinreaktoria ja ajavansa loputkin yhdeksän alas vuoteen 2022 mennessä. Italiassa murskaava enemmistö kansalaisista vastusti kansanäänestyksessä ydinvoiman lisärakentamista. Tuoreimpana viime viikolla Sveitsin parlamentti vahvisti päätöksen luopua ydinvoimasta.

Jopa Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA on joutunut myöntämään, että todennäköisesti ydinvoiman osuus maailman sähköntuotannosta laskee selvästi. Ydinvoima etenee lähinnä entisissä sosialistimaissa ja Kaukoidän keskusjohtoisissa talouksissa, joissa huoli ympäristöstä ja kiinnostus kansalaisten mielipiteitä kohtaan ei ole aivan läntisellä tasolla.

Periaatelupien myöntäminen Suomen kuudennelle ja seitsemännelle ydinreaktorille oli historiallinen virhe, jota Vihreät vastusti johdonmukaisesti ja yksimielisesti kaikissa päätöksenteon vaiheissa. Ei ole silti takeita siitä, että Fennovoiman voimala välttämättä koskaan toteutuu.

Saksan kaukokatseisen ydinvoimapäätöksen jälkeen suuryritys Siemens ilmoitti vetäytyvänsä ydinvoimabisneksestä. Samanlaista keskustelua käytäneen vilkkaasti Fennovoiman suurimmassa osakkaassa, saksalaisessa energiajätti E.Onissa. Jos E.On päättää vetäytyä hankkeesta, menevät pasmat kokonaan uusiksi.

Talouden epävakaus langettaa varjon myös Fennovoiman ylle. Ydinvoimala on miljardiluokan riskisijoitus, jonka kannattavuus riippuu lainarahan saatavuudesta ja hinnasta. Kokemukset Olkiluoto 3:sta osoittavat, että ydinvoimahankkeessa moni asia voi mennä pieleen.

Järkevät investoijat toivottavasti tunnistavat hankkeen suuret taloudelliset riskit, kun Euroopan talous keikkuu uuden laman partalla. Vaikka kestäviin vaihtoehtoihinkin liittyy kustannuksia ja riskejä, ovat ne kokonaisuutena yhteiskunnan kannalta houkuttelevampia.

Onneksi vielä ei ole liian myöhäistä korjata virhettä. Ydinvoimahankkeesta on paljon halvempi vetäytyä nyt, kun kuokkaa ei ole isketty maahan.

Fennovoiman reaktorihankkeen paras sijoituspaikka on roskakori. Yhtiön takana olevat pääomat ja osaaminen kannattaa kohdentaa kestävien energiaratkaisujen edistämiseen.