— Oras Tynkkynen

Ei Suomelta vähemmän, vaan kaikilta enemmän

Oras Tynkkynen

Komission esitys päästövähennysten jakamisesta älähdytti keskellä kuuminta kesälomakautta. Poliitikot ja etujärjestöt päivittelivät kaavailtuja velvoitteita.

Komissio esittää, että Suomen pitäisi vähentää päästökaupan ulkopuolelle jääviä päästöjä 39 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Esitys sisältää tukun joustokeinoja, joiden avulla vähemmälläkin pääsee, jos vaikka leikkaa päästöjä enemmän energiantuotannossa tai sitoo niitä metsiin.

Osalla aloista – erityisesti jätehuollossa – päästövähennykset eivät aiheuta pulmia. Toisilla tavoitteeseen on mahdollista päästä määrätietoisin toimin.

Liikenteessä tarvitaan nyt pakettia, joka koostuu mm. sähköautoista, joukkoliikenteestä, pyöräilystä ja kestävistä biopolttoaineista. Talojen lämmityksessä pitää fossiilinen tuontiöljy korvata mm. lämpöpumpuilla ja bioenergialla.

Hankalinta päästöjen merkittävä vähentäminen on raskaassa liikenteessä ja maataloudessa. Mahdotonta se ei toki ole, ja paine leikata päästöjä ajaa kehittämään uusia ratkaisuja. Ruotsissa kokeillaan jo sähköllä kulkevia rekkoja, ja Suomessa nyhtökauran kaltainen vähäpäästöinen ruoka on saanut ansaittua huomiota.

Osa arvostelusta on keskittynyt siihen, että Suomen pitää vähentää päästöjä runsaahkosti suhteessa muihin EU-maihin. Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen pohdiskeli, että 39 prosentin sijaan kohtuullinen tavoite olisi ehkä 38 tai 37 prosenttia. Politico-lehdessä tulkittiin jo, että Suomi on komission vastaisen kapinan eturintamassa.

Päästökakkua voisi toki jakaa hieman toisinkin. Yhdestä prosentista vääntämisessä on kuitenkin suuruusluokkaharha.

Komission esityksen pahin ongelma on se, että esitetyt päästövähennykset ovat liian vaatimattomia – kaikille maille. Niin Suomen, Bulgarian kuin Saksankin pitää tehdä paljon enemmän, jotta saamme ilmastokriisin taltutettua.

Suomi voi toki vääntää siitä, pitäisikö Kroatian tai Maltan ehkä leikata päästöjä joitakin promilleja enemmän ja Suomen vastaavasti vähemmän. Järkevämpää olisi silti rakentaa EU:ssa enemmistöä sille, että tavoitteet päivitettäisiin vastaamaan Pariisin sopimuksen sitoumuksia.

Komissio ei siis vaadi Suomea tekemään liikaa. Päinvastoin se vaatii kaikkia maita tekemään liian vähän.

Oras Tynkkynen on vihreiden entinen kansanedustaja, joka vaikuttaa Euroopan vihreiden hallituksessa.