— Outi Alanko-Kahiluoto

Pävätkää perässä

Uusista työsuhteista yhä useampi jää palkkatyön ja yrittäjyyden välimaastoon. Tätä monenkirjavaa joukkoa ei lainsäädäntö, edunvalvonnasta puhumattakaan, juuri lainkaan tunnusta eikä tunnista. Työelämän kenttä on moninainen, mutta lainsäädäntö on jämähtänyt 70-luvulle.

Lisäksi työntekijän lailliset oikeudet on sidottu työsuhteen laatuun. Se ei enää ole millään lailla perusteltua, kun työsuhteet ovat niin monenkirjavia.

Ajatellaan vaikka pätkätyöntekijän lomaoikeutta. Epätyypillisestä työstä seuraa epätyypillinen loma tai ei lomaa ollenkaan.

Kaverini Mikko on esimerkki työlainsäädännön väliinputoajasta. Hän oli viime kesänä uusi työntekijä eikä siksi viettänyt yhtään lomapäivää. Myös edellisenä kesänä hän oli uusi työntekijä, joten - ei yhtään lomaa. Sitä edeltävänä kesänä Mikko suoritti loppuun rästiin jääneitä opintoja: ei lomaa. Koska Mikon nykyinen työsuhde loppuu vuodenvaihteessa, on jo tiedossa, että hänen mahdollisuutensa viettää palkallista kesälomaa lipuu vuoteen 2011. Ainakin sinne.

Onko oikein, että työsuhteen ensimmäisenä vuotena lomaa kertyy vähemmän kuin seuraavina vuosina? Kun tiedetään, että vuotta pitempiä työsuhteita ei yksinkertaisesti ole tarjolla läheskään kaikille? Tai että pätkätyöstä kertynyt loma on seuraavan työpaikan tarjoutuessa vain jätettävä pitämättä?

Koko lainsäädäntö pitää päivittää vastaamaan nykyisen työelämän todellisuutta. Tunnemme jo sukupuolivaikutusten arvioinnin ja ympäristövaikutusten arvioinnin. Lisäksi tarvitaan pätkätyövaikutusten arviointi, päväys, jota työelämätutkija Anu Suoranta on ehdottanut.

Aloitetaan vuosilomalaista: muutetaan lakia siten, että lomaa alkaa kertyä myös pätkistä. Ja että pätkätyöstä lomaa kertyy samassa suhteessa kuin vakityösuhteesta.

Elinkeinoelämän Keskusliitto on tyrmännyt pätkätyöläisten lomaoikeuksien parantamisen liian kalliina työnantajalle. Samaan aikaan pätkätyöt lisääntyvät juuri siksi, että ne ovat työnantajalle edullisia.

Vuosilomalakia uudistetaan paraikaa vihreän työministerin alaisuudessa. Vihreä puolue on kuitenkin jo nyt pävännyt työntekijöidensa lomaedut: kaikki puoluestoimiston työtekijät pääsevät jatkossa nauttimaan samoista lomaeduista.

Tässäpä haaste muille puolueille, samoin kuin ay-liikkeen työpaikoille. Pävätkää perässä.