— Outi Alanko-Kahiluoto

Verot maksukyvyn mukaan

Seuraavista vaaleista on tulossa verovaalit. Tähän on montakin syytä. Huoltosuhde Suomessa heikkenee. Joka päivä jää enemmän ihmisiä eläkkeelle kuin tulee työelämään. Työssäkäyviä on koko ajan vähemmän työelämästä poistuneisiin verrattuna. Tämä tarkoittaa, että myös palveluiden rahoittaminen tulee veronmaksajille koko ajan kalliimmaksi.

Jos ja kun haluamme pitää kiinni nykyisistä hyvinvointipalveluista, on veroja korotettava ja/tai veropohjaa laajennettava. Muun muassa siksi säädetään kulutus-ja energiaveroja.

Energiaveroja on pakko säätää ja korottaa myös, jos haluamme oikeasti estää ilmaston lämpenemisen. Raha on merkittävin ihmisten motivaatioon vaikuttava seikka kun kysytään, mikä saa ihmiset tekemään tekoja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Ilmastonmuutos on totta. Siksi meidän on aivan pakko toimia konkreettisesti sen ehkäisemiseksi. Muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti ei ole, tai jätämme seuraavalle sukupolvelle asuinkelvottoman maapallon.

Kulutus- ja energiaverot kohdistuvat rankimmin pieni- ja keskituloisiin. Siksi verotuksen progressiivisuutta on välttämätöntä lisätä. Vihreiden mielestä kaikkein pienimmät tulot pitää vapauttaa verotuksesta kokonaan. Vihreät vaaatii kunnallisveron perusvähennyksen alarajan korottamista 3000 euroon. Toiseksi, niitä joilla on varaa, voidaan verottaa nykyistä kovemmin: niin suurituloisia kuin niitä, jotka saavat pääomaveroja. Verot on säädettävä maksukyvyn mukaan.

Kaikkein tärkeintä on vähentää köyhyyttä ja ehkäistä ilmastonmuutosta. Nykymaailmassa näitä ei voi erottaa toisistaan, vaan niihin on pyrittävä yhtaikaa. Siksi köyhyyden vähentäminen ja ilmastonmuutoksen ehkäiseminen ovat nykyisen politiikan kiireellisimmät tehtävät, niin meillä kuin muualla.

Esittelimme verolinjauksemme eilen. Lue myös Greenpeacen kommentti veroista käytyyn keskusteluun. Olen vasemmiston kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä, että pienituloisille on saatava verohelpotuksia energia-ja kulutusverojen vastapainoksi, mutta energiaverojen vastustaminen on taktiikkana menneestä maailmasta.

Greenpeacen blogi: http://greenpeace.cc/finland/2010/09/02/onko-vasemmisto-luisumassa-savupiippupopulismiin/