— Outi Alanko-Kahiluoto

Palkkaerot kuriin sitovilla tavoitteilla

Tänään juhlitaan sadatta kansainvälistä naisten päivää. Vaikka sadassa vuodessa on naisten aseman suhteen saavutettu huomattavaa edistystä, ei tasa-arvotalkoita voida vielä lopettaa.

Erityisesti korjaamista vaativat naisten ja miesten väliset palkkaerot, jotka ovat pysyneet kuin sementtiin valettuina. Suomalaisten palkkaerot ovat, toisin kuin yleisesti luullaan, yli EU:n keskiarvon. Naisten työvuodessa on 418 päivää ja naisen euro vajaat 82 senttiä.

Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen samapalkkaisuusohjelma on jäänyt pahasti tavoitteistaan. Ohjelman tavoitteena on nostaa naisten palkat 85 %:iin miesten palkoista vuoteen 2015 mennessä, mutta toistaiseksi eroa on onnistuttu kaventamaan vain vaivaisella prosentilla: ohjelmasta sovittaessa, vuonna 2005 naisten ansioiden osuus miesten ansioista oli 80,7% ja viime vuonna 81,8%.

Lisäksi erot ovat kaventuneet lähinnä kaikkein koulutetuimpien naisten kohdalla, kiitos uusien palkkausjärjestelmien. Nyt tarvittaisiin kuitenkin täsmätoimia matalapalkka-aloilla työskentelevien naisten palkkojen nostamiseksi. Heihin kuuluvat muiden muassa työvoimapulasta kärsivän hoiva-alan julkisen puolen työntekijät.

Jotta palkkaeroja voidaan kaventaa, tarvitaan myös luotettavaa tutkimustietoa. Eri aloilla työskentelevien palkkoja on nykyisin vaikea päästä vertaamaan. Siksi lakiin pitää lisätä säännös, joka velvoittaa vertailun tekemiseen yli työehtosopimusrajojen

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton teettämän tutkimuksen mukaan 80 % suomalaista kannattaa palkkaerojen kaventamista vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Tänään myös tasa-arvoministeri Stefan Wallin on esittänyt samapalkkaohjelman jatkamista ensi hallituskaudella.

Palkkaerojen kuromiseen tarvitaan sitovia tavoitteita. EU-tasolla voitaisiin säätää tavoitteista, joiden rikkomisesta seuraisi jäsenmaille sanktioita. Suomessa palkkaeron poistaminen on saatava seuraavan hallitusohjelmaan