— Outi Alanko-Kahiluoto

Samat oikeudet kaikille pareille sukupuoleen katsomatta

Osallistuin tänään Helsingissä Pride-kulkueeseen yhdessä tuhansien muiden kanssa. Vaikka sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet toteutuvat meillä paremmin kuin esimerkiksi itäisessä naapurissamme, Pridelle on todellakin edelleen tarvetta.

Värikäs ja monimuotoinen Pride muistuttaa meitä siitä, että julkinen tila voi toimia paitsi hallinnan ja kontrollin välineenä, myös erilaisuutta näkyväksi tekevänä ja ilmapiiriä vapauttavana. Meidän pitää jatkuvasti ponnistella sen eteen, että jokaisella seksuaaliseen tai sukupuoliseen suuntautuneisuuteensa katsomatta on oikeus näkyä ja kuulua omassa kotikylässään ja -kaupungissaan. Avoimessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa jokainen voi esiintyä seksuaaliseen tai sukupuoliseen suuntautuneisuuteensa katsomatta omana itsenään ilman pelkoa paheksunnasta, syrjityksi joutumisesta tai väkivallasta.

Seksuaalinen tasa-arvo on viime vuosina hitaasti edennyt. Siltikään samaa sukupuolta olevilla pareilla ei ole lain edessä samoja oikeuksia kuin muilla avioliitossa olevilla pareilla. Tanskan lakimuutoksen jälkeen Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa homo- ja lesbopareilla ei ole mahdollisuutta solmia avioliittoa. Toivon, että tasa-arvoinen avioliittolaki saadaan vielä tänä vuonna eduskunnan käsittelyyn ja todeksi. Poliitikkojen on säädettävä lakeja, jotka kasvattavat vähemmistöjen elintilaa ja lyövät auki ovia parempaan huomiseen.

En varmasti ole ainoa, joka Pride-kulkueessa marssiessaan tuntee kiitollisuutta niitä oikeuksiensa puolesta taistelevia kohtaan, jotka rohkealla esimerkillään raivaavat tilaa myös muille yhteiskunnan vähemmistöille. Jokainen meistä tarvitsee ympärilleen elintilaa, jossa hengittäminen ja oleminen on helppoa kuin hymy iloisesti etenevässä Pride-kulkueessa. Vähemmistöjen oikeuksien parantaminen on kaikkien etu, sillä tasa-arvoisessa ja oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa myös enemmistö voi luottaa ihmis- ja perusoikeuksien toteutumiseen.

Pride-päivänä sateenkaaren molemmissa päissä on aarre: toisessa rakkaus, toisessa oikeudenmukaisuus. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa ei kenelläkään pidä olla vaikeaa siksi, että löytää jonkun jota rakastaa.