— Outi Alanko-Kahiluoto

Jo riittää, Talvivaara

Palasin varhain lauantaiaamuna Talvivaarasta. Vierailin Talvivaaran kaivosalueella Stop Talvivaara -aktivistien kanssa. Matkalla kaivokselle kuulimme altaan vuodon alkaneen uudelleen ja uraanipitoista vettä kulkeutuneen Talvivaaran ympäristöön jo kilometrien laajuudelta.

Tätä kirjoittaessani vuotoa ei vieläkään ole saatu tukittua.

On aivan selvää, että Talvivaaran kaivos pitää sulkea. Suuronnettomuuden estämisessä tarvitaan koko hallituksen ja kaikkien ministereiden yhteistyötä. Vuodon pysäyttämiseksi ja leviämisen estämiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen.

Muut olemassa olevat kaivoshankkeet Suomessa tulee tarkastaa ja käydä läpi, ettei niissä muhi uutta Talvivaaraa.

Talvivaaran tapaus osoittaa selvästi, että viime hallituksen tekemä aluehallinnon uudistus epäonnistui surkeasti. Oli virhe yhdistää saman katon alle ympäristö- ja elinkeinoasiat. Alueelliset Ely-keskukset eivät ole tarpeeksi riippumattomia valvomaan paikallisia ympäristöasioita. Tarvitsemme uuden riippumattoman valtakunnallisen ympäristöviranomaisen, aivan kuten ympäristöministeri Ville Niinistö on esittänyt.

Tärkeintä on uudistaa ympäristönsuojelulakia niin, ettei Talvivaara voi toistua. Toisin kuin uusi elinkeinoministeri Jan Vapaavuori väittää, Suomen tulevaisuus ei ole kaivosteollisuudessa. Suomen tulevaisuus on siinä, että opimme rakentamaan hyvinvointia luontoa ja ympäristöä kunnioittaen.