— Outi Alanko-Kahiluoto

Perustulo toisi rahaa tilille joka kuussa - myös jouluna

Helsingin Sanomat uutisoi 20.12. toimeentulotuen pitkistä käsittelyajoista Vantaalla. Monessa köyhässä perheessä jäädään jouluksi ilman ruokarahaa.

Syksyn aikana on toimeentulotukea jouduttu Vantaalla useasti odottamaan yli lain salliman seitsemän päivän määräajan. Toimeentulotuki on kuitenkin tarkoitettu tilanteisiin, jolloin muita tuloja ei ole. Silloin ei pitäisi joutua odottelemaan viivästyneitä etuuspäätöksiä.

Perustoimeentulon pitäisi olla kansalaisoikeus, jota ei tarvitse erikseen anoa. On myös nöyryyttävää esittää tiliotteita sosiaalitoimistossa tai maksusitoumuksia kaupan kassalla. Moni sosiaalitoimistossa asioiva kokee häpeää eikä sieltä haeta apua ilman todellista hätää.

Sosiaaliturvajärjestelmä on kaivannut jo pitkään uudistusta, joka tekisi sosiaaliturvasta luotettavamman ja turvallisemman. Perustulo olisi paras ratkaisu tukiverkon aukkojen korjaamiseksi. Se tekisi sosiaaliturvasta ennustettavamman. Jokainen voisi luottaa siihen, ettei jouluksi tarvitse jäädä ilman ruokarahaa. Jos jokainen saisi kerran kuukaudessa tililleen perustulon, ei hakemuksista, etuuspäätöksistä tai maksupäivistä tarvitsisi huolehtia samalla tavoin kuin nyt.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen vanhempi tutkija Ohto Kanninen ehdottaa tuoreessa Talous & Yhteiskunta -lehdessä perustulon kenttäkokeilua. Tutkijan mielestä nykyisen tietopohjan valossa perustuloa on vaikea suositella tai vastustaa. Siksi olisi varminta selvittää, miten perustulo tosiasiassa vaikuttaisi ihmisten käyttäytymiseen.

Perustulokokeilua Vihreiden lisäksi on kannattanut ainakin Helsingin Vasemmistoliitto. Kannisen ehdotus molempien puolueiden perustulomallien kokeilemisesta ja vertailemisesta keskenään voisi olla harkinnan arvoinen ajatus. Alueellinen kokeilu voitaisiin toteuttaa esimerkiksi Helsingissä.

Perustuloa vastustetaan useimmiten siksi, että sen ajatellaan vähentävän halukkuutta tehdä työtä. Itse ajattelen, että perustulo pikemminkin tekisi työnteon mahdolliseksi, sillä perustulomallissa työnteko olisi aina kannattavaa.

Varmaa on joka tapauksessa, että perustulo vähentäisi byrokratiaa ja helpottaisi oman talouden ennakoimista. Myös jouluna.

Lisätietoja Vihreiden perustulomallista: www.vihreat.fi/perustulo