— Outi Alanko-Kahiluoto

Tasa-arvoa terveydenhoitoon

Kolmanneksella suomalaisista odotusaika kiireettömälle lääkärikäynnille kestää vähintään viisi viikkoa. Aika on pitkä. Siinä ajassa moni vaiva ehtii tarpeettomasti pahentua.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) esitteli tällä viikolla aloitteen perusterveydenhuollon uudistamiseksi. Esityksen tavoitteena on vahvistaa perusterveydenhuoltoa, jotta kiireetön hoitoonpääsy olisi mahdollinen kaikille suomalaisille iästä, työmarkkina-asemasta ja asuinpaikasta riippumatta.

Terveydenhoitomme suurin ongelma on palveluiden eriarvoisuus. Työssäkäyville on laadukas ja maksuton työterveyshuolto. Kela tukee niitä, joilla on varaa mennä yksityiselle. Lapset, nuoret, työttömät ja eläkeläiset ovat kunnallisen terveydenhuollon varassa.

THL esittää potilaan valinnanvapauden lisäämistä, kansallisen ohjauksen vahvistamista ja työterveyshuollon sekä järjestämis- ja rahoitusvastuun uudistamista. Perusterveydenhuollon tuottajiksi hyväksyttäisiin myös yksityiset toimijat. Potilaalla olisi vapaus valita julkisen terveysaseman ja yksityisen välillä.

THL:n esitykseen kannattaa suhtautua vakavasti, mutta varovaisesti. Kilpailun soveltamisesta terveydenhuoltoon on varoittavia esimerkkejä. Potilaan valinnanvapaus kuulostaa hyvältä, mutta se edellyttää terveydenhuollon tietojärjestelmien uudistamista. Nykyisin potilastiedot eivät kovin sujuvasti liiku eri tuottajien välillä.

Työterveydenhuollon roolin THL palauttaisi alkuperäiseen tehtäväänsä, ennaltaehkäisyyn, jotta työterveyshuollon avulla voitaisiin vähentää työperäistä sairastumista ja ehkäistä työkyvyttömyyttä. Nykyisin työterveydenhuollon painopiste on siirtynyt sairaanhoitoon, mikä asetttaa lähiterveysasemien varassa olevat kansalaiset työelämässä olevia heikompaan asemaan. Työlelämässä oleva saa nopeasti ja helposti hoitoa ja lähetteitä erilaisiin tutkimuksiin. Työtön lähiterveysasemalla kävijä saa käteensä helposti pelkän lääkereseptin, jos kunta on päättänyt säästää jatkotutkimuksista.

Tärkein THL:n ehdotuksista on juuri terveydenhoidon monikanavaisuuden purkaminen: terveydenhuollon julkisen rahoituksen THL ohjaisi yhdelle alueelliselle toimijalle. Vihreät esittivät samaa muutama vuosi sitten ja viime viikolla Keskustan puoluehallitus hyväksyi oman esityksensä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi. THL:n esitys on tervetullut avaus tähän keskusteluun. Kävi sote-uudistuksessa miten tahansa, rahoituksen monikanavaisuus on purettava joka tapauksessa.

THL:n kokoama asiantuntija-aloite kannattaa ottaa vakavasti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen suuntaa on käännettävä, jotta kaikille kansalaisille - niin työttömille kuin muille työelämän ulkopuolisille - saadaan yhtä laadukkaat terveyspalvelut kuin työssäkäyville.