— Outi Alanko-Kahiluoto

Avoin kirje Kokoomuksen eduskuntaryhmälle

Aloitamme syksyn istuntokauden vakavissa tunnelmissa. Yhä useampi suomalainen pelkää työpaikkansa puolesta. Yhä useampi on työtön tai pitkäaikaistyötön. Toimeentulon riittämättömyys on vakava ongelma yhä useammassa suomalaisessa perheessä.

Samaan aikaan mediassa keskustellaan siitä, ovatko päättäjät vieraantuneet kansalaisten arjesta ja todellisesta tulotasosta, tai muodostavatko päättäjät käsityksensä sosiaaliturvan käytännöistä huhupuheiden perusteella. Erästä Kokoomuksen ministeriä on moitittu siitä, että hän unohti valtaosan suomalaisista ja vähätteli pienituloisten palkansaajien määrää. Kokoomuksen kansanedustaja taas arveli, että toisista kulttuureista peräisin olevat kansalaiset hakisivat sosiaaliturvaa vähemmistövaltuutetun avustuksella tai eivät hyväksyisi lastentarvikkeiden kierrätystä. On aiheesta epäilty perustavatko päättäjät näkemyksensä tosiasioihin vai omaan kapeaan elämänkokemukseensa.

Oppositio on jättämässä hallitukselle välikysymyksen siitä, mitä hallitus aikoo tehdä eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentämiseksi. Vastaava kysymys esitettiin Keskustapuolueen johtamalle hallitukselle viime kaudella. Vihreä eduskuntaryhmä pitää hyvänä sitä, että eduskunta käy jälleen välikysymyskeskustelun kansalaisten oikeudesta riittävään toimeentuloon ja -turvaan. Toivomme, että kasvava eriarvoisuus saa sen ansaitseman tilan ja huomion.

Eduskunnan Köyhyysryhmän puheenjohtajana kutsun Kokoomuksen ministerit ja kansanedustajat vähimmäistoimeentuloa käsittelevään seminaariin tiistaina 30.9. Keskustelun aiheina ovat mm. toimeentulotuen käytännön ongelmat ja perusturvan riittävyys. Toivon runsasta osanottoa Kokoomukselta keskustelemaan yhdessä asiantuntijoiden kanssa suomalaisen vähimmäisturvan kehittämisestä sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.

Eduskunnan köyhyysryhmä järjestää seminaarin yhteistyössä Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen verkoston, European Minimum Income Network:in, Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston sekä SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n kanssa. Seminaarin ohjelma löytyy täältä.

Outi Alanko-Kahiluoto

Eduskunnan Köyhyysryhmän pj.