— Outi Alanko-Kahiluoto

Rosatomin ydinvoimala - venäläistä rulettia suomalaisten kustannuksella

Olin aamulla Ylen Ajantasassa keskustelemassa Fennovoima-hankkeesta kokoomuksen Ben Zyskowiczin ja demareiden Jouni Backmanin kanssa. Heti keskustelun alussa Zyskowicz syytti Vihreitä siitä, että olisimme alkaneet vastustaa Fennovoima-hanketta nyt keksityllä Venäjä-kortilla.

Syytös on erikoinen, silä nimenomaan kokoomuslaiset ovat heilutelleet Venäjä-korttia perustellessaan Fennovoiman hanketta energiariippuvuuden vähentämisellä Venäjästä. Nyt ydinvoimalan kuitenkin rakentaa ja sen suurin omistaja on Venäjän valtionkorporaatio Rosatom. Myös hankkeen teknologia ja polttoaine tulevat Venäjältä. Hanke toisin sanoen kasvattaa hälyttävästi Suomen energiantuotannon riippuvuutta juuri Venäjästä.

Sama Venäjä-sokeus vaivaa perussuomalaisia. Perussuomalaisten ryhmäjohtaja Kaj Turunen sanoi tänään eduskunnassa ryhmäpuheessaan, että Suomen pitää lopettaa sellaisen energian tukeminen, joka hyödyntää lähinnä venäläisiä. Silti perussuomalaisten eduskuntaryhmä on ilmoittanut tukevansa Putinin Rosatom-Fennovoima -hanketta.

Keskustan Sipilä taas on vedonnut suomalaisiin, että nämä ostaisivat kotimaista maitoa. Silti Sipilä on ilmoittanut painavansa epäröimättä vihreää, kun Fennovoimasta ja Rosatom-ydinreaktorista äänestetään. Mittavat panostukset venäläiseen ydinvoimaan ovat väistämättä pois kotimaisen uusiutuvan energian tukemisesta. Näin menetämme myös mahdollisuuden luoda uusia työpaikkoja koko Suomeen.

Vihreät ei kannata ydinvoimaa missään tilanteessa. On kuitenkin pakko todeta, että kaikista kuviteltavissa olevista ydinvoimahankkeista nimenomaan Rosatomin tukeminen on harvinaisen lyhytnäköistä. Putinin hallinnolle Suomen luottamus Rosatomiin tulee kreivin aikaan eikä tarvitse olla kummoinen ennustaja nähdäkseen, että Putin tulee käyttämään Suomen sitoumusta hyväksi omassa propagandassaan. Suomen Pyhäjoen Rosatom-voimala tulee olemaan Venäjälle Suomi-käyntikortti, jonka toivotaan mahdollistavan Rosatomin toiminnan laajentaminen muihin läntisiin maihin. Suomi hankkii itselleen maineen maana, joka katsoo Venäjän toimia sormiensa läpi eikä anna politiikan häiritä kauppoja.

Pääministeri Alexander Stubb totesi viimeksi pääministerin kyselytunnilla, että Ukrainassakaan Rosatomin tuottama ydinvoima ei ole osa Venäjän sotaa Ukrainan kanssa, ja ettei Venäjä käytä ydinvoimaa valtapolitiikan välineenä. Stubbin kommentti on pääministeriltä käsittämättömän naiivi. Ukrainan riippuvuus venäläisestä energiasta rakentuu nimenomaan ydinvoiman ja kaasun yhteisvaikutukseen. Toiseksi Venäjän demokratian kehitys on viime aikoina kulkenut hälyttävään suuntaan, emmekä voi tietää myöskään sitä, millaisissa käsissä Venäjän hallinto on Putini jälkeen. Pääministerin toivoisi pohtivan näitä kysymyksiä.

Lopuksi tiivistetysti Vihreän eduskuntaryhmän perusteluita sille,

miksi emme hyväksy Fennovoiman ydinvoimahanketta:

1. Hankkeen päärahoittaja, suurin omistaja, reaktorin toimittaja ja polttoaineesta vastaava yhtiö on suoraan vieraan valtion poliittisen johdon alaisuudessa toimiva, liiketaloudeltaan salainen ja laajasti ydinteollisuuden koko ketjua, myös ydinaseita, tuottava valtiollinen strateginen toimija.

2. Kyseinen vieras valtio, josta päärahoittaja tulee, on naapurimaa, johon on jo kohtuuttoman suuri energiariippuvuus, joka tunnetusti käyttää energiaa geopolitiikan välineenä, ja joka suhtautuu lähiulkomaihinsa ja omaa kieltään puhuviin vähemmistöihin näissä maissa omana "etupiirinään", on aseellisessa konfliktissa toisen naapurimaansa kanssa sekä pakotteiden ja kriisin kohteena suhteessa omaan maahamme ja Euroopan unioniin, jonka jäseniä olemme.

3. Reaktorin toimittaja ei ole tehnyt länsimaisen turvallisuustason läpäisevää vastaavaa hanketta.

4. Yksikään Rosatomin hanke ei ole Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen valmistunut aikataulun ja budjetin puitteissa.

5. Hanketta perusteltiin Venäjä-riippuvuuden vähentämisellä, nyt ydinvoimalan rakentaa ja omistaa venäläinen Rosatom.

6. Yksityiset investoijat ovat kaikonneet hankkeesta. Fennovoiman suomalaisomistus on pääosin julkisen sektorin (kunnallisten energiayhtiöiden) käsissä. Riskiä otetaan veronmaksajien rahoilla.

7. Ydinvoimahankkeet ovat hitaita. Suomen odotellessa Olkiluoto 3:n valmistumista, Ruotsi ja Tanska ovat rakentaneet viidessä vuodessa yhteensä Fennovoiman vuosituotantoa vastaava määrä pelkästään tuulivoimaa. Toisin kuin Olkiluoto 3, tuulivoima on lisännyt uutta sähköntuotantoa joka vuosi.

8. Hanke on taloudellisesti kallis. Fennovoimalle luvattu hinta on jo nyt noussut luvatusta 4-6 miljardista yli 7 miljardiin euroon. Sähköä on Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla tarjolla Fennovoiman omakustannushintaa halvemmalla pitkälle tulevaisuuteen. Hanke toteutetaan alueella, jossa ei ole olemassa olevaa infrastruktuuria. Fennovoiman ydinjätteen loppusijoitusta ei ole ratkaistu, eikä siitä ole hinta-arviota.

9. Hankkeen työllisyysvaikutus on vähäinen ja teknologia ulkomaista.

10. Suomi on putoamassa kansainvälisen energiakäänteen kelkasta ydinvoimaan panostamisen vuoksi. Ernest & Youngin arviossa eri maiden houkuttelevuudesta uusiutuvan energian investoinneille Suomi on sijalla 36/40.