— Outi Alanko-Kahiluoto

Hallitus, älä pilaa perustulokokeilua!

Sipilän hallituksen perustulokokeilu uhkaa lätsähtää täysin riittämättömään resursoitiin ja huonosti toteutettuun rajaukseen.

Helsingin Sanomien (12.6.) mukaan hallitus on toteuttamassa kokeilun tuhannella pitkäailaistyöttömällä, joille työttömän peruspäivärahan sijasta maksettaisiin perustuloa. Hallituksen kokeiluun varaama määräraha riittäisi kahden vuoden kokeiluun.

Rajaus vaikuttaa suorastaan tarkoituksenmukaisen hölmöltä. Ihmetellä täytyy, miksi hallitus haluaa vesittää perustulokokeilun, jossa onnistumalla luotaisiin Suomen kipeästi kaipaama väline työllisyysasteen kääntämiseksi nousuun.

Suomessa on tällä hetkellä yli 340 000 työtöntä työnhakijaa ja vain parikymmentä tuhatta avointa työpaikkaa työvoimahallinnon järjestelmässä. Kun vapaita työpaikkoja ei riitä kaikille, perustulon välitön hyöty tulisi näkyväksi ottamalla kokeilun piiriin monenlaisessa työmarkkina-asemassa olevia, ei vain pitkäaikaistyöttömiä.

Välittömästi perustulosta hyötyisivät ne, joiden työllistymisen pahin este on ennustamaton ja aukkoinen sosiaaliturva. Työmarkkinat ovat muuttuneet ja on päivänselvää, etteivät kaikki tule koskaan työllistymään perinteisiin pysyviin palkkatyösuhteisiin.

Rajaamalla perustulokokeilun pitkäaikaistyöttömiin hallitus osoittaa jälleen taantumuksellisuutensa ja sen, ettei se ole tajunnut työmarkkinoiden syvällistä muutosta. Vai miksi hallitus unohtaa kerta toisensa jälkeen itsensä työllistäjät, yksinyrittäjät, freelancerit, vuokratyöläiset ja muut silpputyötä tekevät, ja lainsäädännöllään vain heikentää näiden ryhmien asemaa?

Hyvin erikoista on myös se, että hallitus ehdoin tahdoin torjuu Kelan kädenojennuksen, tarjouksen rahoittaa osa perustulokokeilusta, laajentaa sitä ja näin varmistaa sen onnistuminen. Kelan valtuutettuna tiedän, että Kelan avustuksella kokeiluun osallistuvien määrä voitaisiin kasvattaa viisinkertaiseksi. Kelan laskelmassa perustulo toteutettaisiin korvaamalla Kelan nykyisin joka tapauksessa maksama työttömän perusturva perustulolla, siis noin 600 euron nettotulolla.

Miksi siis rajata kokeilu tuhanteen heikossa työmarkkina-asemassa olevaan pitkäaikaistyöttömään, kun Kelan tuella kokeilu on mahdollista toteuttaa kokeilun uskottavan arvioinnin kannalta riittävän suurella ja monipuolisella otoksella suomalaisia? Rajaus osoittaa, ettei hallitus ole tajunnut työmarkkinoiden muutosta eikä vieläkään ymmärrä silpputyöntekijöiden, itsensä työllistyvien ja yksinyrittäjien toimeentulon haasteita.

Perustulo mahdollistaisi siirtymisen työn, yrittämisen ja sosiaaliturvan välillä ilman kannustinloukkuja tai pelkoa perusturvan menettämisestä. Tunneperäiset ennakkoluulot pitää unohtaa; meillä ei ole varaa mokata perustulokokeilua.