— Outi Alanko-Kahiluoto

Hallituksen perustulomalli tulisi liian kalliiksi

Eikö tätä ole tarkoituskaan toteuttaa niin, että perustulo voitaisiin ottaa käyttöön?

”Toteutetaan perustulokokeilu” on Sipilän hallitusohjelman kirjaus, jota vihreät ovat mieluusti tukeneet. Hallitus lupasi kokeilun, joka käsittäisi yhteensä jopa 10 000 eri puolilla Suomea asuvaa ihmistä. Myös Kela suositteli laajaa kokeilua, johon otettaisiin ihmisiä erilaisista elämäntilanteista: mm. työllisistä, työttömistä, opiskelijoista, itsensä työllistäjistä ja yrittäjistä. Näin toteutettuna kokeilu olisi tuottanut riittävästi tieteellisesti relevanttia tietoa.

Vaan kuinka kävi? Kepun ei turhaan sanota pettävän aina – sillä niinhän tässä kävi, kuten jo kesäkuussa pelkäsin. Hallituksen esitys perustulokokeilusta jää torsoksi. Se pettää annetut lupaukset. Oloni lie samanlainen kuin rikottujen koulutuslupausten pettämällä opiskelijapoliitikolla.

Nyt kokeiluun valikoidaan pelkästään työttömiä työmarkkinatuen saajia, joten itsensä työllistäjien, opiskelijoiden ja yrittäjien kannustinloukkujen poistamisen hyödyt jäävät testaamatta. Nyt kyseessä on lähinnä kokeilu siitä, miten työnteon kannustinten parantaminen vaikuttaa työttömien käyttäytymiseen.

Ennen kaikkea kokeiltava malli ei ole realistinen. Mallista puuttuu verotyökalu, joten tulojen kasvaessa perustulo ei leikkaudu pois. Jos hallituksen kokeilema malli otettaisiin käyttöön koko väestöllä, se tulisi tolkuttoman kalliiksi. Aidossa perustulossa ei ole kyse siitä että kaikkien ansiotuloja saavien tuloja kasvatetaan 560 eurolla kuussa. Nyt kokeiltava malli tuntuu koko perustulon ajatuksen tahalliselta väärinymmärrykseltä.

Kokeilu ei ole aidon perustulon pilotti. Aito perustulo on realistinen ja talousvaikutuksiltaan neutraali.

Oliko perustulokokeilu tarkoituskin tehdä niin surkeasti, että sen epäonnistumiseen voidaan vedota aina kun vihreät tai muut sitä ehdottavat? Vai miksi muuten käyttää miljoonia täysin toteuttamiskelvottoman mallin kokeiluun?

Perustulolla pelleily on rumaa poliittista peliä pienituloisten, silpputyöntekijöiden, opiskelijoiden, itsensätyöllistäjien ja muiden  kannustinloukuista kärsivien kustannuksella.

Hallituksen tulee ottaa aikalisä laajentaakseen kokeilua, jotta raja-aidat työn, yrittäjyyden ja sosiaaliturvajärjestelmien välillä saadaan vihdoin purettua.