— Outi Alanko-Kahiluoto

Hallitus on hylännyt nuorten yhteiskuntatakuun

Valtiovarainministeriö julkaisi ensivuoden budjettiehdotuksensa päälinjat eilen.

Ehdotus on erittäin surullista luettavaa koulutuksen tasa-arvon kannalta. Esityksessä jatketaan suomalaisen koulun kuningasidean - tasa-arvon - romuttamista.

Koulutuspetos jatkuu, kun hallitus leikkaa leijonanosan tulevaisuutemme ammattilaisten koulutuksesta.  Ammatilliset oppilaitokset ympäri Suomen pakotetaan vähentämään henkilökuntaa, karsimaan toimipisteitä sekä opiskelijoiden aloituspaikkoja. Tämä on leikkaus, joka osuu jälleen kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin nuoriin. Samalla vaarannetaan yritystemme osaava työvoima ja orastava talouskasvu.

Samalla nuorten eriarvoisuus ja koulupudokkuus ovat kasvussa. Juuri julkaistu tutkimus tasa-arvon toteutumisesta peruskouluissa kertoo karua kieltään siitä, että jokaisesta suomalaisesta ikäluokasta jopa 10 000 nuorta on syrjäytymisvaarassa, vaarassa jäädä ilman jatkokoulutuspaikkaa. Ammatillisen koulutuksen jättileikkaukset osuvat erityisesti harvemmin asuttujen alueiden huonoja numeroita saaviin poikiin. Näiltä nuorilta hallitus on viemässä mahdollisuuden kouluttautua, mikä lisää dramaattisesti koulupudokkaiden määrää. Suurin riski jäädä pitkäaikaistyöttömäksi on vain peruskoulutustason saaneilla suomalaisilla.

Onko hallitus lopullisesti hylännyt nuorten yhteiskuntatakuun? Edellisellä hallituskaudella panostettiin siihen, että jokainen nuori saisi koulutuspaikan. Varmistimme, että nuorten palkkatukirahat riittivät ja Sanssi-kortti perustettiin. Nyt tehdään aivan samoja virheitä, mitä tehtiin 90-luvun lamassa. Ja nuoret maksavat.

Tällä viikolla julkaistiin myös tutkimus, jossa oli seurattu kaikkia vuonna 1987-vuonna syntyneitä. Tutkimuksessa todettiin, että tytöt pärjäävät koulussa poikia huomattavasti paremmin. Noin joka seitsemäs ikäluokasta ei ollut suorittanut peruskoulun jälkeen mitään tutkintoa yhdeksän vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen. Myös lähes kolmannes on joutunut turvautumaan jossakin vaiheessa toimeentulotukeen. Joka kolmas on myös saanut joko psykiatrisen diagnoosin tai ostanut psyykenlääkkeitä.

Hallitus luo koulutuksesta leikkaamalla uutta syrjäytyneiden ja mielenterveyspalveluita käyttävien nuorten miesten sukupolvea. Koulutuksesta leikkaamisen on loputtava!

Kirjoittaja on Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja