— Outi Alanko-Kahiluoto, Ozan Yanar

Huominen ilman pelkoa

Ozan Yanar Outi Alanko-Kahiluoto

Ensimmäiset kansanedustajat kaikista eduskuntaryhmistä allekirjoittivat Huominen ilman pelkoa -kampanjan valmisteleman lakialoitteen järjestäytyneen rasismin saattamiseksi rikoslakiin tänään. Tämä on tärkeä askel rasistisen toiminnan rajoittamiseksi.

Aloite on onnistunut herättämään keskustelua rasismista Suomessa ja osoittaa, että enemmistö suomalaisista ei hyväksy rasismia. Lakialoitteen ensimmäiset allekirjoittajat olivat yhdeksän kansanedustajaa kaikista eduskuntapuolueista. Laaja allekirjoittajajoukko osoittaa, että myös poliitikot ovat heränneet ongelmaan.

Vaikka mennyttä ei tällä voi kääntää, on aloite yksi mahdollisuus ennaltaehkäistä Asema-aukion veriteon kaltaisia tapahtumia. Demokratian ja kansalaisten oikeuksien vastustajalla ei pitäisi olla oikeutta toimia ja tämä aloitteen pitäisi tehdä lain tulkinnasta aiempaa selvempää.

Huominen ilman pelkoa -lakialoiteella haluamme saattaa Suomen lain vastaamaan kansainvälisiä velvoitteita järjestäytyneen rasismin torjunnan osalta. Useat oikeustieteen asiantuntijat ovat kannattaneet aloitteen etenemistä.

Huominen ilman pelkoa – järjestäytynyt rasismi rikoslakiin on sitoutumaton kansalaiskampanja, jonka tavoitteena on näyttää, ettei avoimen rasistinen toiminta kuulu Suomeen. Aloitteen on  allekirjoittanut yli 30 000 ihmistä, ja vetoomuksen allekirjoitusmäärä kolminkertaistui viikonlopun aikana.

Suomen on aika tarttua toimeen räikeimmän rasismin kitkemiseksi. Näin voimme siirtyä keskusteluun vaikeammin havaittavista ongelmista, kuten rakenteellisesta rasismista.