— Ozan Yanar

Talouskurilla ei saa talouskasvua, Alexander Stubb

Kokoomuksen suurin ongelma on, että se sokeasti uskoo talouskurin olevan ihmelääke kaikkeen. Tästä saimme taas muistutuksen eilen, kun pääministeri Alexander Stubb kertoi tiedotustilaisuudessaan, että hän ei ole koskaan ymmärtänyt ristiriitaa talouskurin ja talouskasvun välillä. Kokoomus lisää vielä höyryä vaalikuvilla, jossa se toistelee tätä yksisilmäistä linjaansa. Viime eurovaaleissa ehdokas Stubb korosti, että: "Talous pitää saada kasvamaan. Siksi talouskuria pitää parantaa"

Tämä ymmärtämättömyys ja sen tuomat toimet ovat syventäneet Euroopan velkakriisiä ja aiheuttaneet varsinkin kriisimaissa ennennäkemätöntä sosiaalista pahoinvointia. Kreikan reaalinen bruttokansantuote on laskenut noin 25 prosenttia vuodesta 2008. Työttömyys on kylmäävät 26 prosenttia.

Stubbin teesit on kumonnut jo moni arvostettu taloustieteilijä. Suomessa muun muassa Sixten Korkman on vaatinut elvyttävää finanssipolitiikkaa Eurooppaan ja kritisoinut politiikkoja, jotka vaativat taantuman aikana talouskuria. Kiristävä finanssipolitiikka nimittäin syventää taantumaa. Samoilla linjoilla ovat myös monet muut tunnetut kansainväliset taloustieteilijät.

Miten Kreikka saadaan jaloilleen?

Kreikan vaalit voittanut Syriza on muun muassa luvannut äänestäjilleen palkkojen ja eläkkeiden nostoa sekä vaatinut valtion velan tuntuvaa leikkaamista. Pääministeri Stubbin mukaan hallituksen yksimielinen kanta on se, että Kreikalle annettua miljardin euron lainaa ei anneta anteeksi, mutta Kreikan laina-aikojen pidentämisestä tai korkojen alentamisesta voidaan keskustella. Velkojen takaisin maksuaikaan ja korkomenoihin on aiemminkin tehty huojennuksia, joten siltä osalta kanta ei ole yllättävä. Suurempi kysymys on se, onko Kreikalla realistinen mahdollisuus saavuttaa kunnon talouskasvu ja maksaa lainansa Suomen kaltaisille velkojilleen takaisin. Kreikan laina on tällä hetkellä 175 prosenttia sen bruttokansantuoteesta.

Lainojen leikkaaminen ei ole mikään taikatemppu, jolla kaikki Kreikan ongelmat ratkaistaan. Kreikka voi velkaantua hyvin nopeasti uudestaan, jos talouden rakenteita ei uudisteta yhtä aikaa investointielvytyksen kanssa. Kreikan on panostettava yksityisen ja julkisen sektorin tuottavuuden nostamiseen ja sitä kautta kilpailukyvyn parantamiseen. Lisäksi on keskityttävä toimiin, joilla harmaa talous ja korruptio saadaan kitkettyä. Digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäminen, ympäristöteknologiaan investoiminen sekä tutkimukseen ja koulutukseen panostaminen tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia myös Kreikalle.

Keskeisin rakenteellinen ongelma Euroopassa, on kysynnän puute. Parasta politiikkaa olisi euroalueen laajuinen elvytys yhdistettynä talouden rakenteita uudistavaan politiikkaan. Kansainvälinen valuuttarahasto on esimerkiksi viime syksyn tutkimuksessaan suositellut euromaille investointeja infrastruktuuriin. Tutkimuksen mukaan oikeanlainen infrastruktuurielvytys kasvattaa lyhyellä aikavälillä kysyntää ja pitkällä aikavälillä tuottavuutta sekä parantaa julkisen sektorin rahoitusasemaa pitkässä juoksussa.

Toivoa myös antaa Euroopan keskuspankin on viime viikolla tekemä päätös aloittaa niin sanotun määrällisen keventämisen toimet eli jäsenvaltioiden massiiviset velkakirjojen ostot. Niiden avulla euroalueelle pumpataan lisää rahaa ja pyritään estämään deflaatiokierteen syventäminen eli rahan arvon nousu. Euroalueen rahapolitiikassa alkavat vihdoin puhaltaa järjen tuulet eli on huomattu, ettei tiukka talouskuripolitiikka olekaan ollut ratkaisu vaan keskeinen osa ongelmaa. Olisi syytä, että pääministeri Stubb päivittäisi talouspoliittista näkemystään vastaamaan edes kansantaloustieteen valtavirtaa.

Stubb sanoo, että talouskuri ja rakenteelliset uudistukset kulkevat käsi kädessä, me sanomme, että elvytyspolitiikka ja rakenteelliset uudistukset kulkevat käsi kädessä. Olemme voineet seurata, miten Stubbin linja on toiminut Euroopassa. Nyt on aika vaihtaa kurssia.

Touko Aalto
Vihreiden varapuheenjohtaja
Jyväskylä

Ozan Yanar