— Ozan Yanar

Hallituksen politiikalle on vaihtoehto

Ozan Yanar

Eduskunta käsitteli tänään toistamiseen ja viimeistä kertaa hallituksen esitystä valtion budjetiksi vuodelle 2016.

Hallitus uskoo Suomen nousevan leikkauksilla. Budjetissa leikataan lapsilta. Budjetissa leikataan nuorilta. Budjetissa leikataan koulutuksesta. Budjetissa leikataan tieteestä. Budjetissa leikataan luonnonsuojelusta. Budjetissa leikataan maailman köyhiltä. Talkoisiin osallistuvat siis suurelta osin heikoimmassa asemassa olevat ihmiset sekä Suomessa että muualla.

Ja mikä pahinta, tämä budjetti näyttää siltä, että Suomen hallitus ei usko tämän maan tulevaisuuteen. Tämän budjetin myötä tavallisen ihmisen epävarmuus kasvaa ja budjetin viesti suomalaisille on hyvin synkkä.

Toisin kuin hallituksen budjetissa, vihreiden vaihtoehdossa annetaan Suomen taloudelle, yrityksille ja kansalaisille tilaa hengittää. Näin varmistetaan, että ihmiset ja yirytkset pärjäävät. Vastuullinen valinta olisi siis maltillisempien sopeutusten tie haastavina taloudellisina aikoina.

Tiivistäen me vihreät tekisimme toisin:

Leikkaisimme alijäämää maltillisemmin

Vihreät tähtää julkisen talouden tervehdyttämiseen, mutta aikataulumme on maltillisempi eli tavoitteeseen päästään kahdessa vaalikaudessa. Lisäksi vihreät pyrkivät työllisyysasteen kunnianhimoiseen nostamiseen, sillä työllisyyskehitys on tärkeimpiä asioita talouden kuntoon saamiseksi.

Koulutusleikkausten sijaan vähentäisimme ympäristölle haitallisia tukia

Vihreiden oma budjetti on realistinen. Me näytämme mistä rahat leikkausten estämiseen tulevat. Koulutusleikkausten sijaan haluamme vähentää ympäristölle haitallisia tukia, sillä ympäristölle haitalliset tuet kannustavat ihmisiä ja yrityksiä saastuttamaan enemmän ja nakertavat veropohjaa.

Pienentäisimme rikkaiden ja köyhien välistä kuilua

Vihreiden inhimillisessa vaihtoehdossa maltilliset sopeuttamistoimet eivät kohdistu yhteiskunnan pientuloisiin, sillä tämän maan talous ei nouse kuristamalla lapsiperheitä, opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä. Kun ihmiset sysätään yhä syvenevään köyhyyteen ja tukiverkot heikkenevät, tällaisen politiikan seurauksista maksetaan vielä pitkään.

Koko ratkaisumme voit lukea Vihreiden vaihtoehtobudjetista.

Lue koko Ozan Yanarin puhe tästä >