— Ozan Yanar

Tarvitaan inhimillistä talouspolitiikkaa

Ozan Yanar

Eduskunta käsittelee tänään Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2017-2020. Nyt onkin hyvä aika käydä keskustelua Suomen talouden suunnasta. Taloudessa on kyse ihan jokaisen elämästä.

Kun asiat ovat taloudessa hyvin, ihmisillä on mahdollisuuksia. Ammattikoulusta tai vaikka korkeakoulusta valmistuvalle löytyy töitä. Sataan työpaikkaan hakenut saa vihdoin työtä. Kun asiat ovat huonosti, toivottomuus valtaa alaa. Työpaikat eivät riitä kaikille. Syntipukkien etsintä alkaa. Me päättäjät olemme vastuussa siitä, että heikoimmista huolehditaan ja tulevaisuuden vauraus rakentuu vakaalle pohjalle.

Syntipukkijahdin sijaan tarvitaan inhimillistä talouspolitiikkaa.

Julkisen talouden suunnitelma on tärkeä dokumentti, mutta olemme kuulleet hallitukselta myös muuta puhetta viime päivinä. Tuleva valtionvarainministeri Petteri Orpo linjasi puolueensa puheenjohtajakilpailussa, että koulutuksesta ei enää leikata lisää.

Kuitenkin hallitus on leikkaamassa koulutuksesta 200 miljoonaa euroa tänä vuonna ja ensi vuonna 300 miljoonaa euroa. On siis selvää, että koulutusleikkauksista merkittävä osa on vielä edessä. Me vihreät jäämme odottamaan, miten kokoomuksen uusi linja koulutusleikkauksista tulee näkymään tai oikeastaan onko mitään uutta linjaa olemassakaan. Meistä sivistyksen ja koulutuksen leikkausten todellakin pitäisi olla ohi.

Vihreiden talouspoliittinen vaihtoehto perustuu kahteen periaatteeseen:

1. Heikoimmista huolehditaan aina.
  2. Kohdennetaan menoleikkaukset ja veronkorotukset siten, että ne ovat ympäristön ja talouskasvun kannalta mahdollisimman vähän haitallisia.

Vihreistä on aivan selvää, että ympäristö ja ilmasto eivät voi olla olla talouskeskustelusta irrallisia asioita. Suomen talous pitää rakentaa tästä päivästä tulevaisuuteen vain ja ainoastaan kestävälle pohjalle. Ilman toimia nyt Suomi ei ole valmis 2020-luvun haasteisiin.

Esimerkiksi 200 miljoonan euron tuki energiaintensiiviselle teollisuudelle menee VATT:n tuoreen tutkimuksen mukaan hukkaan eikä paranna teollisuuden kilpailukykyä. Sen sijaan tuki on ristiriidassa ilmastonmuutoksen torjunnan kanssa. Tällaisiin ympäristölle haitallisiin tukiin pitäisi puuttua.

Katse tulevaisuuteen, Suomi. Hallituksen talouslinjalle on vihreä vaihtoehto.