— Panu Laturi

Ohi on!

Laturi Panu Viime viikonlopun kokous keskittyi valitsemaan meille Vihreille puheeeenjohtajiston, uuden hallituksen ja valtuuskunnan sekä puoluesihteerin.

Tulin valituksi puoluesihteeriksi ja olen nyt kaksi päivää yrittänyt totutella uuteen asemaani, joka on haasteellinen, mutta ehdottomasti erittäin mielenkiintoinen. Haluan myös tässä kiittää entistä puoluesihteeriämme ja hyvää ystävääni Ari Heikkistä siitä hienosta työstä, mitä hän on eteemme tehnyt.

Puheenjohtajana jatkaa Tarja Cronberg, ja uusiksi varapuheenjohtajiksi valittiin Mari Puoskari, Jyrki Kasvi ja Johanna Sumuvuori. Heidän kanssaan on helppo lähteä viemään puoluetta kohti Tarjan asettamaa kovaa tavoitetta; saada kunnallisvaaleissa uusi vihreä valtuutettu vähintään viiteenkymmeneen kuntaan!

Valtuuskunnan puheenjohtajana jatkaa pidetty ja ilmi selvästi nuija kädessä syntynyt Katri Sarlund. Katri pitää myös hyvää nettipäiväkirjaa, josta voi lukea lisää viikonlopun tapahtumista.

Samaan aikaan kun me kukitimme uutta johtoa, kuului Britanniasta huonoja uutisia. Pääministeri Tony Blair ilmoitti ajavansa läpi uuden terrorismin vastaisen lain. Hänen mukaansa uutta lakia tarvitaan, koska "olemme yhteiskuntana valinneet, että epäillyn - jopa ulkomaalaisen - kansalaisoikeudet menevät etusijalle." Blairin mielestä perinteisten kansalaisoikeuksien asettaminen turvallisuuden edelle on "vaarallinen väärä tulkinta."

Enpä kuvitellut kuulevani noita sanoja keneltäkään demokraattisen valtion päämieheltä. Uutisen jälkeen ei voi kuin toivoa, että Blairin ura loppuisi mahdollisimman pian, mieluiten ennen lain läpimenoa.  Muuten en voi kuin kauhulla katsoa sivusta Britannian luikumista pois länsimaisesta oikeusvaltiosta kohti vahvistuvaa totalitäärisyyttä ja kansalaisten jatkuvaa valvontaa. Syytön kunnes toisin todistetaan -periaatteen hylkääminen olisi liian suuri voitto terroristeille.