— Panu Laturi

Kollajaa yritetään kaivaa haudasta (turhaan)

Laturi PanuPohjolan Voima on kaivamassa haudasta sinne kuuluvaa Kollajan allashanketta käynnistämällä ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA). No, saahan Pohjolan voima käyttää rahansa mihin haluaa, mutta ei kannattaisi nostaa vanhoja kiistoja esiin turhan takia.

YVA ei sinänsä tarkoita sitä, että allashanke etenisi, varsinkin kun hallitusta muodostettaessa sovittiin, että koskiensuojelulakia ei avata tällä hallituskaudella. Ja Vihreät eivät ole muuttaneet asiassa kantaansa, sillä koskien tuhoaminen kuuluu menneeseen aikaan, jolloin luontoarvojen merkitystä ei tällaisissa laajoissa hankkeissa otettu huomioon.

Lisäksi haluaisin opastaa hieman Pohjolan voimaa. YVA:n  periaatteisiinhan kuuluu, että se on avoin prosessi jossa taataan kansalaisten osallistumismahdollisuudet. Nyt kuitenkin näyttää, että Pohjolan voima ei toimi tämän periaatteen mukaisesti, vaikka tiedotteessaan sanookin painottavansa vuorovaikutteisuutta ja järjestävänsä muutamia avoimia, mahdollisimman vuorovaikutteisia tilaisuuksia.

Voi olla hieman hankalaa osallistua torstaina Pudasjärvellä olevaan YVA yleisötilaisuuteen, jos tieto tilaisuudesta ja kutsut lähetetään vasta tiistaina, kahta päivää ennen tilaisuutta. Osallistuminen näin lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa jopa paikallisille asukkaille tai ainakin maanomistajille ja mökkiläisille, jotka saattavat asua toisella puolella Suomea. Vai onko esimerkiksi Pohjolan voiman toimitusjohtajan aikataulu sellainen, että kahden päivän varoitusajalla voi lähteä hoitamaan henkilökohtaisia asioita usean sadan kilometrin päähän.