— Panu Laturi

Tavoitteena demokratian vahvistaminen, Jarmo Korhonen!

Vaalipiiriuudistus, joka antaa kaikille suomalaisille samanarvoiset vaikutusmahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta, on tämän hallituksen tärkein palvelus suomalaiselle demokratialle. Se pitää toteuttaa mahdollisimman nopeasti. Jo vuoden 2011 eduskuntavaaleissa eri vaalipiirien äänestäjien tulee olla tasa-arvoisessa asemassa. Tästä kaikkien, varsinkin poliitikkojen, pitäisi olla ehdottoman yksimielisiä.

Suuri ongelma on myös äänestysprosentin aleneminen, johon olisi pikaisesti löydettävä vastalääke. Ministeri Suvi Lindenin ilmoitus siitä, että hän ajaa internet-äänestystä myös Suomeen olikin tervetullut keskustelunavaus. Asiasta on ehdottomasti käytävä avoin keskustelu, jossa katsotaan, löytyykö malli joka täyttää kolme keskeistä kriteeriä: äänestyssalaisuuden, mahdollisuuden äänestää kenenkään painostamatta, ja mahdollisuuden käyttää vain omaa ääntään.

Lindenin keskutelunavauksen kuitenkin latisti keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhosen uhkaus siitä, että hän haluaa kytkeä toisiinsa vaalipiiriuudistuksen ja internet-ääänestyksen. Aamulehden mukaan Korhonen sanoi, ettei Lindénin pitäisi tuoda nettiäänestystä hallituksen neuvottelupöytään, tai muuten koko tekeillä oleva vaalilain uudistus vaarantuu.

En ole itsekään täysin vakuuttunut, että nykyisillä keinoilla ja tekniikoilla pystytään luomaan tarpeeksi hyvä järjestelmä internet-äänestykseen, ainakaan vielä. Mutta silti haluan ehdottomasti, että asiasta käydään perusteellinen keskustelu hallituksen sisällä. Ja jos kolme edellä mainitsemaani kriteeriä pystytään varmistamaan, en näe mitään estettä internet-äänestyksen käyttöönottamiselle.

Sekä vaalipiiriuudistus että internet-äänestys yrittävät puuttua suomalaisen demokratian suuriin ongelmiin. Ne ovat toisistaan riippumattomia asioita, joiden päätöksentekoa ei tule kytkeä toisiinsa. Taktikoinnin estämiseksi ensimmäiseksi tulee toteuttaa hallitusneuvotteluissa sovittu, äänestäjien tasa-arvoisuuden kannalta keskeinen vaalipiiriuudistus. Ja heti tämän jälkeen on aika aloittaa keskustelu internet-äänestyksestä.