— Panu Laturi

Vihreitä askelia eteenpäin

Vihreiden vuosi 2007 on sisältänyt jännitystä, voittoja, uusia kansanedustajia, paluun hallitustyöskentelyyn sekä uusia työntekijöitä joukkoomme.

Vuoden tärkein saavutuksemme oli varmasti vaalivoitto maaliskuun eduskuntavaaleissa ja se, että olemme nyt mukana sinivihreässä hallituksessa.

Olemme sekä hallitusohjelmassa että hallitustyöskentelyssä saavuttaneet useita meille tärkeitä tavoitteita. Poliittisista saavutuksista tärkeimpien joukossa ovat seitsemän seuraavaa:

1. Sinivihreä hallitus on ollut ensimmäinen hallitus, joka on ottanut todellisia askelia eteenpäin ilmastonmuutoksen torjunnassa. Energiaverojen korotus 300 miljoonalla eurolla on ollut askel kohti esillä pitämäämme ekologista verouudistusta. Myös autoveroon saatiin vihdoin porrastus päästöjen mukaan: nyt luotu autoverotuksen rakenne on hyvä alku uudistusten tiellä.

2. Sosiaaliturvan uudistamisen on aloitettu. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme on tehty maailmaan, jota ei enää ole. Pätkätöiden ja erilaisten elämäntilanteiden huomioonottaminen vaatii järjestelmän uudistamista ja siirtymistä kohti perustulomaisempaa tukea, joka kykenee vastaamaan niihin haasteisiin, joita nykyinen pirstaleinen työelämä asettaa.

3. Nuorten työllistämiseen löydettiin parempi malli. Yrityksille suunnatun nuorten matalapalkkatuen sijaan tukeen varattu 50 miljoonaa euroa päätettiin jakaa paremmin kohdennetusti tukemaan vammaisia ja nuoria, joiden työnsaanti on ollut erityisen vaikeaa.

4. Sosiaali- ja terveyshuollon maksu-uudistuksessa säilyi päivähoidon nollamaksuluokka pienituloisille alkuperäisistä suunnitelmista huolimatta.

5. Yliopistojen perusrahoitusta nostettiin. Lisäksi opintotukeen saatiin 15 prosentin ja tulorajoihin 30 prosentin korotus. Tähän riittää kommentiksi: Vihdoinkin.

6. Tekijänoikeuksien hallinto jäi opetusministeriöön eikä sitä siirretty uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön. Tämä on erittäin tärkeää esimerkiksi musiikin ja taiteen sekä muun kulttuurin tekijöille.

7. Siviilipalvelus lyhenee vihdoinkin. Sinänsä on paradoksaalista, että tähän tarvittiin hallitus, jossa ovat mukana sekä Keskusta että Kokoomus. SDP:n oppositiopolitikointi asian ympärillä oli hieman myöhässä – edellinen hallitushan ei asiassa onnistunut.

Valmisteluun on saatu Vihreille tärkeitä asioita, kuten sisäinen adoptio, puuttuminen lähisuhdeväkivaltaan, eläinrikokset, poliittisen rahoituksen julkisuuden lisääminen ja vaalijärjestelmän suhteellisuuden parantaminen – asioita, joista hedelmiä korjataan vielä vaalikauden mittaan.

Kiitos menestyksestä kuuluu ministereillemme sekä eduskuntaryhmällemme. Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa Oras Tynkkynen hallituksen ilmastopoliittisena neuvonantajana sekä europarlamentaarikkomme Satu Hassi ovat olleet keskeisessä roolissa. Ja unohtaa ei tietenkään voi puolueen työntekijöitä sekä kaikkia puolueen toiminnassa mukana olleita aktiiveja.

Myös puolue on saavuttanut tärkeitä rajapyykkejä vuoden aikana. Jäsenmäärämme on jatkanut nopeaa kasvua. Saavutimme marraskuun alussa 3 000 jäsenen rajapyykin. Sama kasvuvauhti riittää ensi vuodelle tavoitteeksi asetetun 4 000 jäsenen rajan rikkomiseen. Puolueorganisaatiomme on vahvistunut: kaikilla piirijärjestöillämme on nyt oma työntekijä, joka työskentelee vähintään 15 tuntia viikossa, ja puoluetoimistomme on saanut uusia hienoja työntekijöitä.

Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana tekemässä parempaa maailmaa. Voimme olla ylpeitä menneestä vuodesta!

Panu Laturi
Puoluesihteeri