— Panu Laturi

Onko SDP:n mediaseuranta pettänyt?

Onko SDP:n mediaseuranta pettänyt, vai miten on mahdollista, että puolueen varapuheenjohtaja Pia Viitanen ei tiedä kantaamme Vuotokseen ja tuulivoiman merkittävään lisäämiseen?

Viitanen on perännyt tiedotteessaan Vihreitä ottamaan kantaa hallituspuolueiden rivistöstä nousseisiin toiveisiin Vuotoksen ja Kollajan altaan rakentamisesta. Hän toteaa myös, että uusiutuvien energialähteiden lisäämisessä vesivoimalla ei ole merkitystä, koska altaat olisi korvattavissa yhdellä tuulivoimapuistolla. (STT 16.2.)

Vuotos-kantamme on selvä, eikä meillä ole aikomustakaan muuttaa sitä. Toimimme tässä hallituksessa takuumiehinä siitä, että Vuotosta ja Kollajaa ei rakenneta, koska näihin päätöksiin vaaditaan hallituksen yksimielisyys.

Annan kaiken tukeni Pertti Salolaiselle, jotta hän saisi Kokoomuksen koko eduskuntaryhmän ymmärtämään altaiden rakentamisen tuhoavat seuraukset.

Tämä hallitus on ympäristö- ja ilmastoasioissa monta askelta edellä viime hallitusta, jossa SDP oli mukana. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö vielä olisi paljon parannettavaa muun muassa ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Tässä tarvitsemme tukea myös oppositiolta. Siksi oli erittäin huolestuttavaa nähdä SDP:n äänestävän ilmastonmuutoksen torjunnassa keskeistä päästökauppaa vastaan eduskunnassa. Näin se teki äänestettäessä päästökaupan toisen jakson Suomen jakosuunnitelmasta. Näin toimii puolue, joka siis haluaa – ainakin imagonrakennuksessaan – ajaa ympäristön asiaa.

Haluaisin kysyä SDP:ltä, kuinka moni heidän kansanedustajistaan on samoilla linjoilla kuin puolueen entinen puheenjohtaja Paavo Lipponen. Hän totesi viime viikolla Suomi Areenalla pitämässään puheessa varsin selkeästi, että nykyinen ”ilmastohype” on liioiteltua, ja että EU:n ei pitäisi olla edelläkävijä ilmastoasioissa.

Haluaisin tietää myös, kuinka moni SDP:n kansanedustaja kannattaa Vuotoksen rakentamista. Vihreiden kansanedustajista yksikään ei sitä tee.