— Panu Laturi

Euroopan vihreät kokoontuivat Sloveniassa - Iloista vihreyttä Itä-Euroopasta

Vihreät ovat aidosti eurooppalainen puolue – sen sai jälleen huomata Euroopan vihreiden kokouksessa Ljubljanassa. Aito puolue siinä mielessä, että muihin eurooppalaisiin puolueisiin verrattuna vihreillä on huomattavasti laajemmat ja yksityiskohtaisemmat poliittiset ohjelmat.

Puolueet ovat myös aidosti sitoutuneita ohjelmiin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla. Eri maiden vihreille puolueille sitoutuminen myös eurooppalaiseen vihreyteen on helppoa: vihreät ovat ehdottomasti yhtenäisin ryhmä muuten hyvin hajanaisessa Euroopan parlamentissa. Tämä yhtenäisyys on vihreiden vahvuus verrattuna muihin eurooppalaisiin poliittisiin perheisiin.

Ljubljanassa käytiin välillä kiihkeiksikin yltyneitä poliittisia keskusteluja, joita kuunnellessa suomalainen politiikka alkaa vaikuttaa hyvin varovaiselta ja vaisulta keskustelukulttuuriltaan ja tyyliltään.

Kokouksessa hyväksyttiin eurovaaliohjelman pohjaksi kaksi laajempaa poliittista ohjelmaa: ohjelmat taloudesta sekä maahanmuutosta. Nämä löytyvät Euroopan Vihreiden sivuilta.

Vain yhtenä poimintana haluan nostaa esiin Euroopan-laajuisen minimiverotason asettamisen yrityksille. Tavoitteena on vähentää epäreilua verokilpailua Euroopan maiden kesken. Tämä on tavoite, jota toivon muidenkin suomalaisten puolueiden ajavan omissa europarlamenttiryhmissään, vaikken usko, että sitä konservatiivi- tai liberaaliryhmässä hyväksytään.

Kokouksessa oli myös yksimielisyys siitä, että Vihreiden on tarjottava aito vaihtoehto vanhoille tylsille oikeisto- ja vasemmistopuolueille. Asiat ovat muuttuneet kaikilla tasoilla, globaalista yksittäisen ihmisen
pieniin asioin. Siksi tarvitaan nykyaikaisia ratkaisuja, joissa maailman muuttuminen näkyy. Näitä ratkaisuja Vihreillä on. Esimerkiksi ajamamme perustulomalli vastaa nimenomaan sen yhteiskunnan ongelmiin, jossa nyt elämme. Muiden puolueiden sopeutuessa tilanteeseen meillä on myös voimakas tahto vaikuttaa siihen, mihin suuntaan muutosta ohjataan.

Eurooppalaiset kokoukset ovat aina myös sosiaalisia tapahtumia. Itselleni on aina hienoa tavata tuttuja ja ystäviä eri Euroopan puolueista. Varsinkin, kun palattuani vuosi sitten Suomeen Euroopan vihreiden toimistolta ovat mahdollisuudet näihin tapaamisiin vähentyneet radikaalisti. Kokouksen järjestäjänä toiminut Slovenian SMS-puolue oli onnistunut luomaan mukavan ja välittömän ilmapiirin kokouspaikalle. Tämän allekirjoittavat varmasti kaikki 13 suomalaista jotka olivat paikalla. Edes sade ei haitannut tunnelmaa, kun pyöräilimme perjantaina 100 hengen joukolla hotellilta kokouspaikalle.

Kokous järjestettiin itäisessä Euroopassa, joka on ollut meille Vihreille suuri haaste. Latviaa lukuun ottamatta emme ole onnistuneet saamaan siellä poliittista viestiämme perille. Latvia on erottunut joukosta, siellä Vihreät ovat olleet parlamentissa ja hallituksessa jo 2000-luvun alusta asti.

Läpimurto saatiin alulle viime vuonna, kun Vihreät nousivat sekä Virossa että Tsekeissä parlamentteihin 8 prosentin kannatuksella. Tsekeissä Vihreät pääsivät suoraan hallitukseen. Sloveniassa järjestetään ensi syksynä vaalit, ja se tulee todennäköisesti olemaan Vihreille seuraava läpimurto. Ainakin näin kertovat mielipidetiedustelut!