— Panu Laturi

Vaaliuudistus on toteutettava

Suomessa pitäisi perustuslain mukaan olla yhtäläinen äänioikeus. Minulle tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella äänellä on samanveroinen vaikutus päätöksentekoon. Eduskuntavaalien osalta tämän pitäisi tarkoittaa sitä, että eduskunta heijastaa vaalien tulosta siten, että aina puoli prosenttia äänistä takaa yhden paikan eduskunnassa.

Valitettavasti nykyinen järjestelmämme ei lainkaan takaa tätä suhteellisuutta, sillä äänen arvo on aivan eri Etelä-Savossa ja Uudellamaalla. Toisessa tarvitaan 15 prosenttia äänistä kansanedustajapaikkaan, toisessa riittää kolme prosenttia.

Työnsä juuri päättänyt vaalialuetyöryhmä päätyi myös tähän tulokseen esittäessään, että eduskuntapaikat jaetaan valtakunnallisen tuloksen perusteella. Periaatetta tukivat kaikki puolueet lukuun ottamatta sosiaalidemokraatteja. Myös esitykseen eriävän mielipiteensä jättäneet RKP ja perussuomalaiset yhtyivät tähän samanveroisuuden periaatteeseen.

Uskon ja toivon, että hallitus pystyy jatkamaan työtään esityksen pohjalta, ja että myös hallituspuolue RKP:n kanssa saadaan sopu aikaan.

Suomalainen vaalijärjestelmä tarvitsee uudistamista. On kansalaisen etu saada järjestelmästä on oikeudenmukaisempi. Demokratia vaatii tasavertaisuutta toteutuakseen.

Ps. Mielipiteeni SDP:n käyttäytymisestä asiassa voi lukea huomenna ilmestyvästä Vihreästä Langasta. Mielipide ei ole järin positiivinen.