— Panu Laturi

Vaalirahoitus avoimeksi jo kunnallisvaaleissa

Puolueiden pitäisi sitoutua jo kunnallisvaaleissa ilmoittamaan myös ehdokkaidensa tukiryhmien lahjoitukset. Ehdokkaiksi ei pitäisi ottaa sellaisia, jotka eivät tähän suostu.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Timo Kalli on saamassa nyt aikaan sen, että vaalirahoituslaki vihdoin korjataan tukiryhmien rahoituksen julkisuuden sekä rangaistavuuden osalta. Uudistus ei kuitenkaan todennäköisesti ehdi valmiiksi kunnallisvaaleihin.

Tämän takia politiikan uskottavuuden kannalta en näe muuta vaihtoehtoa kuin sen, että puolueet ja heidän ehdokkaansa sitoutuvat jo ennen kunnallisvaaleja siihen, että kaikki valitut valtuutetut julkistavat oman sekä tukiryhmänsä rahoituksen syksyn kunnallisvaaleissa.

Tämä sisältäisi kaikkien niiden lahjoittajien nimet, jotka ovat lahjoittaneet yhteensä yli 1 700 euroa, riippumatta siitä onko lahjoitus tullut kerralla vai useammassa erässä. Puolueiden puolelta sopiva sanktio olisi se, että niille valtuutetuille, jotka eivät rahoitustaan julkista, ei myönnettäisi mitään lautakuntapaikkaa.

Voin jo nyt Vihreiden puolesta luvata tämän toteutuvan. Vihreät ovat lisäksi jo edellisissä eduskunta- ja kunnallisvaaleissa asettaneet lahjoitusten julkistamisrajaksi 1 000 euroa.

Toivon, että muut puolueet sitoutuisivat tähän mahdollisimman nopeasti ja ilmoittaisivat sitoumuksestaan julkisesti, jotta jokaisella ehdokkaalla olisi ajoissa tieto näistä pelisäännöistä.

Timo Kallin tämänpäiväinen ilmoitus siitä, että hän palauttaa vaalirahansa on hatunnoston arvoinen. Ihmetystä kuitenkin edelleen herättää, kuka salainen lahjoittaja on ollut? Palautus asettaa myös muut salaisia lahjoituksia tukiryhmilleen saaneet edustajat täysin uuteen asemaan. Joko olisi edustajien aika kertoa, kenen joukoissa seisovat ja lauluja laulavat - tai sitten palauttaa saamansa tuet.

Ps. En myöskään ole yhtään yllättynyt siitä, että kokoomus on ollut hiljaa koko asiasta. :)