— Panu Laturi

SDP: Pikaratikka Turkuun – vai ehkä sittenkään ei?

Kuulin hämmästyksekseni, että Turun sosiaalidemokraatit eivät kannatakaan pikaraitiotien rakentamista Turkuun.

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Jarmo Rosenlöf oli puheenjohtajista ainoa, joka ei Turun Sanomien vaalipaneelissa viime viikonloppuna kannattanut pikaraitiotien rakentamista Turun seudulle. Kaikkien muiden valtuustoryhmien puheenjohtajat ilmoittautuivat samassa paneelissa pikaraitiotien kannattajiksi.

Turun Sanomat uutisoi Rosenlöfin perustelleen kantaansa näin: ”Miksi Turun pitäisi kustantaa kulkuväline, jolla ympäristökuntien asukkaat matkustavat Turkuun ja takaisin?”.

Tämä on mielenkiintoinen uutinen siksi, että SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti syyskuussa raitiovaunuja Turkuun ja Tampereelle. Oliko siis kyseessä puhdas vaaliheitto, jolle ei löydy tukea edes Turun sosiaademokraattien sisältä?Olisi tietysti toivottavaa, että kun vaalilupauksiksi tulkittavia aloitteita mennään tekemään, aloitteen takana olisi omien tuki. Tämä tapaus asettaa valitettavasti epäilyn alaiseksi muutkin lupaukset.

Vihreiden puoluesihteerinä voin luvata, että sekä Tampereella että Turussa Vihreät haluavat nostaa joukkoliikenteen osuutta kaupunkiseutujen liikenteessä. Tampereen ja Turun Vihreät ajavat raiteisiin perustuvaa joukkoliikennettä.

Tämä pätee myös myös valtuustoryhmiimme!

ps. Tarkennus: Paneelin järjestivät Turku TV ja Turun Sanomat yhdessä.