— Panu Laturi

Populismia

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi esitti tänään, että kansanedustajien määrä pitäisi vähentää kahdestasadasta sataan viiteenkymmeneen. Perusteena hän käytti sitä, että myös eduskunnan on otettava osaa valtion tuottavuusohjelmaan. Sasin mukaan sataviisikymmentä kansanedustajaa kyllä pystyvät valiokuntatyön hoitamaan.

Varmasti 150 kansanedustajaa pystyvätkin valiokuntatyön hoitamaan. Tämä ei olekaan asian ydin. Kansanedustajien tärkein tehtävä on edustaa kansalaisia ja muodostaa Suomi pienoiskoossa. Tällöin kansanedustajien määrästä keskustellessa pitäisi näkökulman olla siinä, säilyykö edustavuus jos kansanedustajien määrää pienennetään. Tämä on tärkeää varsinkin Suomen kaltaisessa suuressa, mutta pääosin harvaan asutussa maassa.

Suomessa pitäisi olla yhtäläinen äänioikeus. Tämä ei nykyiselläänkään toteudu. Demokraattisen järjestelmämme suurin ongelma on nyt se, että yksi ääni ei ole sama esimerkiksi Uudellamaallla ja Pohjois-Karjalassa.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan tulisi keskittää tarmonsa siihen, miten hän saa parhaiten tuettua vaaliuudistuksen läpivientiä. Jos muu ei auta, Sasin oman puolueen Kokoomuksen on suostuttava Rkp:n vaatimukseen 3 prosentin äänikynnyksestä. Vihreille tämä käy.

Sasin esitys vaikuttaa populismilta, vaikka hän itse muuta sanookin. Toivottavaa olisi, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja katsoisi asiaa myös alueellisen edustavuuden kannalta. Ennen mahdollista kansanedustajien määrän karsimista järjestelmämme nykyiset epäkohdat on poistettava ja vaaliuudistus toteutettava. Vain niin saadaan perustuslain edellyttämä yhtäläinen äänioikeus toteutumaan.

Kuva: Antti-Juhani Johansson