— Panu Laturi

Demokratia otti askeleen eteenpäin

Poliittinen muisti on yleensä lyhyt, mutta viime vuodesta on kaikkien mieleen jäänyt vaalirahoitussotku, joka ei varmasti nostanut politiikan arvostusta. Sotku on nyt saamassa yhdenlaisen päätepisteen, kun oikeusministeri Tuija Brax esitteli hallituksessa sovitun oikeusministeriön ehdotuksen uudeksi vaalirahoituslaiksi.

Esitys ei ole täydellinen, mutta se on huima askel eteenpäin suomalaisessa demokratiassa ja avoimuudessa. Valmistelun aikana on vaalirahoitustyöryhmässä ja oikeusministeriössä käyty läpi useita vaikeita kysymyksiä jotka liittyvät ehdokkaiden vaalikampanjoiden avoimuuteen, ja tänään esitelty lakiesitys on aidosti merkityksellinen ja asettaa tiettyjä tärkeitä sääntöjä tuleviin ehdokkaiden vaalikampanjoihin.
Tämä laki on tärkeä äänestäjille. Äänestäjillä on oikeus tietää, kuka tai mikä taho on ketäkin ehdokasta rahoittanut. Se on yksi keskeisiä kysymyksiä, jonka perusteella kansalaist voivat arvioida poliitikkojen toimintaa.

Esitys ei kuitenkaan ratkaise kaikkia haasteita, kuten sitä millä tavalla voisimme puuttua älyttömyyksiin kasvaneisiin vaalikampanjoihin. Kampanjoiden suurentuminen aiheuttaa jo nyt esteen monen hyvän kandidaatin ehdokkaaksi lähtemiselle. Tilannehan on esimerkiksi eduskuntavaaleissa nykyään sellainen, että jos on tosissaan ehdokkuuden kanssa, rahaa kampanjaan tarvitaan pienen auton verran. Jos haluaa kampanjoida tosissaan, pienen auton hinta ei enää riitä. Kampanjoinnin kasvaminen tällaisiin mittoihin on haaste kaikille puolueille, ja siksi on tärkeää yhdessä miettiä, miten saisimme kampanjoiden kokoja järkeviksi.

Vaalirahoituksen osalta työ on kuitenkin vasta puolivälissä. Nyt on saatu hyvä esitys ehdokkaiden kampanjarahoituksesta. Edessä on vielä se, että puolueiden ja paikallisjärjestöjen rahoituksen avoimuus pannaan kuntoon. Toivottavasti myös tällä puolella avoimuutta saadaan lisättyä. Ei riitä että ehdokas on avoin, myös puolueiden täytyy olla.