— Panu Laturi

Ilmastoa, ihmisoikeuksia ja ihmeellisiä puhujia!

Euroopan vihreät pitivät viikonloppuna kongressin Brysselissä. Paikalla oli noin 700 vihreää kaikkialta Euroopasta. Tunnelma oli hyvä ja rento.

Monista hyvistä puheenvuoroista yksi oli yli muiden. Parlamenttiryhmän puheenjohtaja Daniel Cohn-Bendit ei jättänyt ketään kylmäksi omalla loistavalla puhetyylillään.

Vastaavaa ei Suomessa kuule koskaan: puolituntinen ilman papereita, vahvalla tunteella ja täyttä asiaa. Tällaisia puheita toivoisi tännekin! Ei aina niitä tavanomaisia power pointteja tai paperista luettavia puheita, joiden kuuntelu tuntuu raskaalta jo muutaman minuutin jälkeen.

Dany korosti puheessaan kahta asiaa. Ensin sitä, että ilmastonmuutosasioissa Vihreät ovat toimineet eurooppalaisella tasolla edelläkävijöinä. Parhaimmillaan ilmastonmuutoksen torjunta tulee luomaan Eurooppaan kokonaan uudenlaisen talouden ja uudet työpaikat, jos meillä on siihen vain kunnianhimoa ja kykyä nopeaan muutokseen. Olemme vielä edelläkävijöitä. Pelkään kuitenkin, että Obama ajaa nopeasti ohi ellemme usko, että vanha teollisuus ei elätä meitä tulevaisuudessa.

Toisena asiana Dany otti esiin sen, että Vihreille ihmisoikeudet ovat universaaleja. Ajamme ihmisoikeuksia maasta ja vallanpitäjistä riippumatta. Sosialistit näyttävät sietävän ihmisoikeusloukkauksia paremmin entisissä kommunistimaissa ja konservatiivit Yhdysvalloissa. Vihreistä ihmisoikeusrikkomusten vakavuus ei riipu siitä, tapahtuvatko ne Kiinassa, USA:ssa, Tiibetissä tai Afrikassa.

Kongressiin osallistui Suomesta 32 henkilöä, monet ensimmäistä kertaa. Kaikki vaikuttivat todella tyytyväisiltä kongressin antiin. Minulle onkin aina ollut tärkeää, että mahdollisimman moni osallistuisi näihin tilaisuuksiin, jossa oikeasti voi tutustua muihinkin vihreisiin kuin suomalaisiin. Vain tätä kautta voi ymmärtää Euroopan unionia ja sitä mitä todellinen eurooppalaisuus on.