— Panu Laturi

Vihreiden puoluetoimisto toivottaa vastaanottokeskuksen tervetulleeksi Helsinkiin

Vihreiden puoluetoimisto sijaitsee Helsingissä, Uudenmaankadun ja Fredrikinkadun kulmassa. Siis tänään Helsingin sosiaalilautakunnassa esillä olevan entisen Marttahotellin tiloihin suunnitellun pakolaisten vastaanottokeskuksen naapurissa.

Vastaanottokeskukset, ja monet muut vastaavat hankkeet, joutuvat usein nimbyilijöiden hampaisiin. Nimbyt (Not In My Backyard) ovat nimensä mukaisesti esimerkiksi sitä mieltä, että vastaanottokeskuksia tarvitaan, mutta ei omille lähialueille. Nimbyily ei ole viisasta eikä inhimillistä. Vihreiden mielestä vastaanottokeskuksille, tai esimerkiksi kodittomien yömajoille, on löydettävä paikat. Parasta on löytää tiloja, jotka ovat käyttökunnossa ja tarkoitukseen sopivia. Marttahotelli on juuri tällainen.

Vastaanottokeskus ei tule sen kummemmin muuttamaan Uudenmaankatua, erästä Helsingin elävimmistä kaduista ravintoloineen ja baareineen. Itse en usko edes siihen, että asialla olisi vaikutusta alueen asuntojen hintoihin. Uudenmaankatu Helsingin Punavuoren sydämessä on, ja tulee olemaan, yksi Suomen halutuimpia asuinpakkoja, oli kadulla vastaanottokeskus tai ei. On myös huomattava, että Suomeen saapuvan pakolaisen on helpompi tulla Helsingin Punavuoren kaltaiselle alueelle, jolla jo valmiiksi on paljon elämää ja erilaisia ihmisiä.

Pakolaiset tulevat Suomeen oloista, joita meidän on vaikea käsittää. He ovat usein joutuneet kokemaan väkivaltaa viranomaisten taholta tai heillä ei ole ollut oikeutta esittää omia mielipiteitään. Pakolaiset ovat ihmisiä, jotka tarvitsevat meidän apuamme.

Suomi kuuluu maailman vauraimpien valtioden joukkoon. Jo siksi meidän on kannettava vastuumme myös pakolaisten osalta. Meidän on pystyttävä takaamaan heille turvallisempi elämä täällä Suomessa kuin mihin heillä on ollut mahdollisuus omissa kotimaissaan. Vastuunkanto tarkoittaa tässä tapauksessa esimerkiksi sitä, että vastaanottokeskuksille on saatava tiloja. Siksi Vihreiden puoluetoimisto toivottaa pakolaisten vastaanottokeskuksen tervetulleeksi naapuriinsa.