— Panu Laturi

Tarvitaanko politiikan rahoituksen selkeyttämiseen aina skandaali?

Viime keväänä Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Timo Kallin aloittamasta vaalirahoituskohusta on seurannut paljon hyvää. Olemme saaneet uutta avoimuutta ehdokkaiden vaalirahoitukseen. Sääntöjä on selkeytetty, kansalaisten eduksi.

Ehdokkaat ovat kuitenkin vain osa puolue- ja vaalirahoitusta saavista tahoista. Rahaa saavat myös puolueet sekä niiden piiri- ja paikallisjärjestöt.

Tällä hetkellä Oikeusministeriön asettama työryhmä ministeri Braxin johdolla valmistelee puolueiden ja niitä lähellä olevien tahojen rahoituksen avoimuuden lisäämistä. Tämä on erinomainen asia, sillä jotta puolueiden harjoittama politiikka olisi uskottavaa, olisi puolueiden kaiken rahoituksen oltava avointa ja julkista. Tätä mieltä on myös Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO.

Ennen kaikkea kansalaisten kannalta on tärkeää, että kaikki ne sidokset, joita ehdokkailla sekä puolueilla on, ovat meidän kaikkien tiedossa.

Suomi on puhunut paljon avoimuudesta, olemme korruptiotilastoissa olleet puhtaimpia maita. On sääli, jos eräät puolueet nyt romuttavat maineemme. YLEn MOT-ohjelma on tänään saanut selville, että ammattiliitot tukevat SDP:tä ja Vasemmistoliittoa maksamalla suurta, kymmenien tai jopa satojen tuhansien eurojen suuruista "piilopuoluetukea". Tämä ei ole yllätys. On ollut julkinen salaisuus, että liitot ovat tukeneet kyseisiä puolueita ammattiyhdistysten jäsenten rahoilla.

Mielestäni on väärin, että ammattiliitot tukevat valtavilla summilla puolueita - ammattiliittojen osallistuminen pieniin seminaareihin on aivan eri asia kuin vuosittainen valtava "toiminta-avustus".

Suomessa ammattiliitot ovat puolueettomia toimijoita. Ne eivät ole yhden tai kahden puolueen tukiorganisaatioita, vaan niissä on jäseniä kaikista puolueista. Siksi tämä huomattava piilorahoitus, joka viimein on saatu julkiseksi, ei ole kunniaksi AY-liikkeelle. Jos itse olisin jotakin puoluetta suurella summalla piilotellusti tukevan ammattiliiton jäsen, nousisin kapinaan.

SDP:lle ja Vasemmistoliitolle nyt paljastuneen piilopuoluetuen vastaanottaminen ei myöskään ole kunniakasta. SDP:n ja Vasemmistoliiton aiemmat väitteet siitä, etteivät ne saa merkittävää tukea ammattiliitoilta, eivät näytä pitävän paikkaansa. Haluan kysyä SDP:ltä ja Vasemmistoliitolta, ovatko ne kertoneet muunneltua totuutta, vai väittävätkö ne edelleen, etteivät ole suurta tukea vastaanottaneet.

On jo korkea aika pestä rahoituspyykki. Rehellisyys on politiikan uskottavuuden kannalta välttämätöntä. Kaikki rahoitus - tilinpäätökset, saadut rahasummat, tukijajärjestöt - on julkistettava.