— Panu Laturi

Äänestä vaaleissa, voita leipäkone?

Kalevi Olin (sd) on HS:n uutisen mukaan mielestään ratkaissut sen, miten suomalaiset saadaan äänestämään. Tai oikeastaan hän on löytänyt useita ratkaisuja: annetaan äänestämään vaivautuneelle rahapalkkio, tai arvotaan äänestäjien kesken tavarapalkintoja. Leipäkoneita, risteilylahjakortteja, avaimenperiä, SDP-tulitikkuaskeja. Tai annetaan äänestäjille verovähennysoikeus.

Annetaan verovähennysoikeus? Onko Kalevi Olin miettinyt, mitä hän ehdottaa? Miten Kalevi Olin on ajatellut verovähennysoikeuden toteuttaa? Vai onko Kalevi Olinin eurovaalikampanja jäänyt niin piiloon, että kaikkea on pakko yrittää?

On totta, että äänestysaktiivisuus on Suomessa laskenut. Osalle kyseessä on valinta; yksilö ei halua äänestää. Osalle taas kyseessä on uskonpuute: yksilö epäilee, voiko äänestämällä vaikuttaa.

On myös totta, että äänestysaktiivisuuden laskusta pitää olla huolissaan. Toisaalta on myös muistettava, että äänestämättä jättäminen on Suomessa samalla tavalla kansalaisoikeus kuten äänestäminen.

Temput, joita Kalevi Olin esittää äänestysaktiivisuuden nostamiseksi, ovat omaa luokkaansa. Jos äänestysaktiivisuuteen halutaan oikeasti vaikuttaa, temppujen ja arpajaispalkintojen sijasta politiikkaa pitää vahvistaa. Puolueiden pitää selkeämmin tuoda kantansa esille. Äänestäjien on tiedettävä, miten asioista päätetään. Median on seurattava, noudattavatko puolueet lupauksiaan ja miten ne toimivat vaalien välillä.

Eurovaaleissa tämä ei valitettavasti toteudu. Varsinkaan suuret puolueet eivät tuo esille sitä, mitä niiden parlamenttiryhmät europarlamentissa ajavat. Siksi Euroopan Vihreät ovat tehneet vaaleihin yhteisen ohjelman, josta selviää, mitkä ovat tavoitteemme.

ps. Europarlamentin tiedotuskampanja eurovaaleista on tällä kertaa onnistunut, ainakin mainos Kolmen sepän patsaalla Helsingissä toimii hyvin. Se kertoo kerrankin yksinkertaistaen, mitä parlamentissa päätetään. (Parlamentin vaalisivut eivät taas kiitosta ansaitse, sillä kesti ikuisuuden löytää materiaalit netistä - http://www.europarl.europa.eu/elections_2009_package/default.htm)