— Panu Laturi

Kysymyksiä Kokoomukselle

Olen monien muiden lailla viime päivinä lukenut hämmentyneenä Kokoomuksen eurovaaliehdokkaiden kannanottoja. Ne ovat kaukana siitä linjasta, mitä Jyrki Kataisen Kokoomus on aiemmin vaikuttanut kannattavan.

Eilisessä Ilkka-lehdessä oli juttu Ilkan ja Eurooppatiedotuksen yhteisestä eurovaalipaneelista Seinäjoella. Paneelissa Kokoomuksen lapualainen eurovaaliehdokas Kai Pöntinen oli päässyt vauhtiin. Jopa Ilkan toimittajan mukaan Pöntisellä oli ollut "hirvittävän negatiivinen asenne maahanmuuttajia ja venäläisiä kohtaan". Monet Pöntisen lausunnot olivat pääseet paljon puhuviksi sitaateiksi: "töihin saa tulla, mutta sosiaalipummeja vastustan", "nykyisen presidentin aikana Suomesta on tullut vähemmistöjen maa", "eivät ne itärajalla mihinkään banaaninkuoriin kompastu, miinat säilytettävä."

Kyseenalaista julkisuutta saaneet Pöntisen "sosiaalipummimaahanmuuttajille stoppi - suomalaisen elämänmuodon puolesta" -vaalimainokset ovat oma lukunsa. Kokoomuksen puoluejohto komensi mainokset julkaisukieltoon ja totesi, että Pöntisen vaalimainokset eivät ole sopivia. Kokoomusjohtaja Katainen puolestaan vakuutteli, että "mainokset antavat väärän kuvan Pöntisen ajattelusta." Onko todella näin? Pöntisen lausuntojen ja netissä olevien kirjoitusten perusteella mainokset antavat täsmälleen oikean kuvan Pöntisen ajattelusta.

Mainoskohussa on syytä huomata, että vaikka kokoomusjohto kielsi Pöntisen mainosten julkaisun, ehdokkaan näkemyksiin ei puolue millään lailla ottanut kantaa. Jyrki Katainen ja Kokoomus - mielestäni äänestäjien olisi hyvä kuulla, edustavatko Pöntisen ajatukset Kokoomuksen linjaa tai tulevaisuutta?

Toinen kokoomuslainen meppiehdokas, jonka viimeaikaisia lausuntoja olen seurannut kummastellen, on ralliautoilija Ari Vatanen. Helsingin Sanomissa hän esittelee käsityksiään ilmastonmuutoksesta ja väittää, että käsitys ihmisen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen on valheellisten ja väärennettyjen tutkimustulosten seurausta ja hiilijalanjäljen suureneminen on vain merkki siitä, että olemme pystyneet luomaan hyvinvointia. Omassa toissapäiväisessä blogimerkinnässään Vatanen puolestaan lähettää terveisiä meille Vihreille: "EMME VOI MUSEOIDA ILMASTOA. Lapsikin tietää, että aurinko lämmittää maapallon".

Kuriositeettina kerrottakoon, että Vatanen ei ole profiloitunut pelkästään ilmastoänkyränä, vaan myös tiukkana abortin vastustajana. Muun muassa äänestyksessä mietinnöstä perusoikeuksien tilasta 14.1.2009 hän ainoana suomalaisena vastusti sanojen "sekä helpottamaan ehkäisymenetelmien saatavuutta, jotta ei-toivotut raskaudet sekä laittomat ja riskialttiit abortit voidaan välttää" säilyttämistä tekstissä.

Kuten Pöntisen, myös Vatasen lausuntoja kokoomusjohto on päässyt selittelemään. Taru Tujunen pitää Vihreän Langan haastattelussa selvänä, että ilmastonmuutos on todellinen ilmiö. Mutta siihen, mikä ihmisen rooli ilmastonmuutoksessa on, Tujunen välttää ottamasta kantaa. Miten on, onko Kokoomus sitä mieltä, että ihminen on toiminnallaan kiihdyttänyt ilmastonmuutosta?

Kokoomusehdokkaiden konservatiiviset ilmasto- ja maahanmuuttoviestit sekä puoluejohdon haluttomuus ottaa selkeitä kantoja herättävät kysymyksiä. Jakaako kokoomus Vatasen ja Pöntisen näkemykset, vai uskaltaisiko esimerkiksi Katainen virallisesti ja selväsanaisesti irtisanoutua ehdokkaidensa kannoista?

Asia on syytä kertoa äänestäjille ennen eurovaaleja, sillä nyt on mahdollista, että esimerkiksi Sirpa Pietikäiselle annetulla äänellä menee läpi ultrakonservatiivi ilmastoskeptikko Vatanen (jolla on hyvät läpimenomahdollisuudet) tai monia perussuomalaisiakin synkemmin maahanmuuttajia ja vähemmistöjä kritisoiva Pöntinen. Tai toisin päin. Tilanteeseen eivät voi olla tyytyväisiä kokoomuslaiset arvoliberaalit - eivätkä arvokonservatiivit.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan poliittinen tarkkailija havaitakseen, että Kokoomus pelaa kaksilla korteilla. Toisaalla puolue esittää liberaalia, mutta samalla se pitää siipiensä suojissa Pöntisen ja Vatasen kaltaisia patakonservatiiveja, eikä ota heidän politiikkansa varsinaiseen sisältöön mitään kantaa.

Omasta mielestäni Perussuomalaisten pelossa Kokoomuksen linja tuntuu muuttuneen selvästi arvokonservatiivisemmaksi. Mutta onko kyse vaalitempusta vai pysyvästä linjanmuutoksesta, sitä en tiedä. Toivon Suomen ja koko Euroopan tulevaisuuden tähden, että ensimmäisestä.

P.S. Joku voisi leikitellen kysyä, kuinka pyytämättä ja yllätyksenä Pöntisen mainokset tai Vatasen ilmastoänkyröinnit Kokoomuksen mainostoimistolle tai puoluejohdolle ovat tulleet. Kai puoluejohto ehdokkaidensa kannoista ja mielipiteistä kuitenkin on ennen ehdokasasettelua ottanut selvää?

P.P.S. Kokoomuksen euroryhmä EPP ei sekään ole mikään arvoliberalismin ja ihmisoikeuksien kehto. Ryhmässä on mm. Berlusconin puolue Italiasta ja joukko puolalaisia meppejä, joiden arvot ovat liki keskiaikaisia.

P.P.P.S. Jos olet kiinnostunut suomalaisten äänestyskäyttäytymisestä europarlamentissa, voit katsoa lisätietoa täältä