— Panu Laturi

Missä demokratia, sosiaali”demokraatit”?

Vaalilain uudistus demokraattisemmaksi astui eilen suuren askeleen eteenpäin. Uudistuksen on tarkoitus saada kaikki suomalaiset tasa-arvoiseen asemaan ja taata  kaikille perustuslain takaaman yhtenäisen ja yhtäläisen äänioikeuden. Yhtäläinen äänioikeushan ei nykytilassa toteudu, sillä yhden äänen merkitys esimerkiksi Uudellamaalla ja Etelä-Savossa on erilainen johtuen piilevistä äänikynnyksistä.

Hallituspuolueiden sopimassa vaalilakiesityksessä jokainen ääni on samanarvoinen.

Kaikki maassa annetut äänet lasketaan yhteen, ja jokainen puolue joka ylittää 3 prosentin äänikynnyksen saa edustajiaan eduskuntaan täsmälleen äänimääränsä mukaisesti.

Käytännössä tämä merkitsee yhtä paikkaa puolta prosenttia äänistä kohden.

Haluan kiittää sekä kokoomusta että keskustaa siitä, että ne ovat olleet valmiita muuttamaan järjestelmää. Hallituksen sopima uudistushan nostaa pienten puolueiden edustajamääriä ja vastaavasti pienentää suurten puolueiden edustajamääriä.

Hallituksen sopu oli voitto suomalaiselle demokratialle. Sitten sosiaalidemokraatit ilmoittivat vastustavansa uudistusta. Demareille oman, epäsuhtaisen vallan pönkittäminen näyttää nyt olevan tärkeämpää kuin yhtäläisen äänioikeuden toteutuminen.

Sama demokratiaa vähättelevä piirre näkyi SAK:n puheenjohtajavalinnassa. Päätöstähän ei haluttu viedä koko valtuuston päätettäväksi vaan demarien ryhmä päätti asiasta keskuudessaan. Demariryhmä edustaa vähemmistöä SAK:n jäsenistä. Nostan hattua SAK:n uudelle puheenjohtajalle Lauri Lylylle, joka ilmoitti eilen Ykkösaamussa kannattavansa valinnan laajentamista koko valtuuston tehtäväksi.

Tällä menolla sosiaalidemokraatit eivät ansaitse omaa nimeään. Osuvampaa olisi muuttaa nimensä reippaasti Sosialisteiksi. Niin kauas näyttää demarijohto ajautuneen demokratian syvimmistä periaatteista. Hävetkää.