— Panu Laturi

Euroopan vihreät kokoontuvat Malmössa

Euroopan vihreät (EGP) kokoontuvat tänä viikonloppuna Ruotsissa. Malmössa järjestettävässä EGP:n valtuuskunnan kokouksessa keskustellaan menneistä eurovaaleista sekä suunnitellaan tulevaa - kokouksessa pohditaan esimerkiksi vihreitä kantoja joulukuussa järjestettävään Kööpenhaminan ilmastokokoukseen.

Suomalaisten näkökulmasta kokous on jännittävä paitsi asiasisältönsä, myös henkilövalintojen puolesta, sillä lauantai-iltapäivänä on luvassa EGP:n pääsihteerin vaali. Ehdolla pääsihteeriksi on suomalainen Ari Heikkinen, joka muistetaan pitkästä urastaan Vihreiden puoluesihteerinä. Arin mahdollisuudet ovat hyvät, mutta vaalista on odotettavissa todella tiukka - on mahdollista, että tuleva pääsihteeri valitaan ainoastaan äänen-parin erolla.

Varsinainen kokous alkaa perjantai-iltana. Tänään, perjaintaipäivällä, kokoontuvat erilaiset työryhmät. Niihin osallistuu myös koko joukko suomalaisia vihreitä. Ylipäänsä suomalaisten vihreiden joukko Malmössa on vaikuttava: Ari Heikkisen valintaa edesauttamaan saapuvat tai ovat jo saapuneet muun muassa puheenjohtaja Anni Sinnemäki, entinen puheenjohtaja Tarja Cronberg, allekirjoittanut sekä monet puolueen työntekijät ja kansainvälisistä asioista kiinnostuneet aktiivit.

Luvassa on siis jännittävä kokous. Sen antia seurataan täällä Vihreiden verkkosivuilla blogimerkintöjen voimin koko viikonlopun ajan.