— Panu Laturi

Erittäin hyvä tulos

Politiikassa käy vain harvoin niin, että se, mitä tavoittelee, toteutuu odotettua paremmin. Nyt tämä harvinainen tilanne on toteutumassa, sillä vaali- ja puoluerahoitus avautuvat merkittävästi. Olemme saamassa vaalirahoituslainsäädännön, jollaisesta en uskaltanut rehellisesti sanoen edes haaveilla vielä pari vuotta sitten.

Lauri Tarastin vaalirahoitustyöryhmä teki kovan pohjatyön, jonka perustalle oli hyvä rakentaa nyt hallitusryhmien välillä saavutettu neuvottelutulos. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että hallituspuolueet kiristivät esityksen keskeisimpiä asioita vielä Tarastin työryhmän ehdotusta tiukemmiksi.

Neuvottelutuloksen perusteella valtakunnallisten vaalien rahoituksen julkistamisvelvollisuutta kiristetään 2000 eurosta 1500 euroon. Kiristys on tervetullut. Samalla yksittäisille lahjoituksille laitetaan euromääräinen katto. Tämäkin on mainio uudistus, sillä lahjoituskaton myötä riippuvuuden vaara vähenee.

Nyt saavutettu neuvottelutulos parantaa poliittisen järjestelmän rahoituksen avoimuutta merkittävästi. Erityisen iloinen olen siitä, että tulemme viimeinkin pääsemään eroon niin sanotuista piilopuoluetuista, sillä koko puoluejärjestelmän rahoitus avataan. Rahoituksen jaosta tehdään samalla oikeudenmukaisempaa ja avoimempaa.

Vaali- ja puoluerahoituksen avoimuus, läpinäkyvyys, oikeudenmukaisuus ja riippumattomuus ovat demokraattisen järjestelmän perusvaatimuksia. Nyt saavutettuun neuvottelutulokseen on hyvä syy olla tyytyväinen, sillä lopputulos on iso askel kohti demokraattisempaa ja avoimempaa Suomea.

Lisätietoa: Oikeusministeriön uutinen vaalirahoitusuudistuksen päälinjoista