— Panu Laturi

Vaalirahoitus avautuu

Viimeiset kaksi vuotta vaalirahoitus on ollut politiikan keskiössä. Kohu alkoi keskustan Timo Kallin varomattomasta lausahduksesta ja eteni loputtomana ketjuna paljastuksia ja skandaaleja.

Vaalirahoituksen avoimuus on ollut Vihreille keskeinen poliittinen tavoite. Teimme ensimmäisen esityksen vaalirahoituksen avaamisesta yhdeksänkymmentäluvulla, jolloin Suomesta puuttui avoimuus kokonaan. Irina Krohnin eduskunta-aloitteen pohjalta saatiinkin Suomeen ensimmäinen vaalirahoituslainsäädäntö. Se ei valitettavasti ole ollut riittävä.

Tänään oikeusministeri Braxille luovutettu Tarastin työryhmän esitys on iso askel eteenpäin. Siinä esitetään koko vaalirahoituksen muuttamista läpinäkyväksi. Kaikki yli 2 000 euron lahjoitukset tulevat julkisiksi. Avoimuuden lisääntyminen ei koske pelkästään puoluetta vaan myös sen lähiyhteisöjä. Tällä tavalla kaikki ne tahot, jotka osallistuvat vaaleihin tulevat ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Tämä on tärkeää, sillä se estää lain kiertämisen.

Demokratiaan kuuluu avoimuus. Se, että poliitikkojen ja puolueiden sidokset ja rahoittajat ovat tiedossa. Vain siten media ja kansalaiset pystyvät seuraamaan poliittisen päätöksenteon oikeudenmukaisuutta.

Urakka on ollut laaja ja vaikea. Kiitos Lauri Tarastille, Pekka Haavistolle ja muille työryhmässä mukana olleille. Olette tehneet tärkeän työn.