— Panu Laturi

Hallintoneuvostojen tilalle neuvottelukunnat

Fortumin toimitusjohtaja Tapio Kuula kertoi olevansa valmis luopumaan perinteisistä hallintoneuvostoista niiden muuttuneen roolin takia. Kuula olisi valmis luomaan niiden tilalle neuvottelukunnat, jotka vastaisivat enemmän nykytodellisuutta. Tämä muutos koskisi valtionyhtiöitä jotka ovat pörssissä - ja merkitsisi hallintoneuvostojen täysremonttia.

Olen Tapio Kuulan kanssa samaa mieltä. Olen itse ollut kolme vuotta Fortumin hallintoneuvoston jäsenenä. Neuvottelukunta vastaisi nimenä huomattavasti enemmän sitä työtä mitä hallintoneuvostossa todellisuudessa tehdään. Kokouksissa keskutellaan asioista ja siirretään tietoa poliitikoilta yhtiölle, yhtiöltä poliitikoille. Todellista yhtiön päätöksiin vaikuttamista ei hallintoneuvoston käytännön toiminnassa ole.

Siksi itsekin kannatan hallitoneuvostojen lakkauttamista ja niiden muuttamista neuvottelukunniksi niissä pörssiyhtiöissä joissa hallintoneuvostoja on vielä jäljellä. Tämä päätös tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti ennen seuraavia yhtiökokouksia. Samalla voidaan arvioida jäsenten palkkiot ja niiden kohtuullisuus.