— Panu Laturi

Kansainvälistä huomiota minkki-Marille

Suomen turkistarhojen ankeat olot saivat tänään kansainvälistä huomiota. Kymmenessä eri maassa järjestettiin Suomen suurlähetystöjen edustalla mielenosoituksia, joissa vaadittiin turkistarhauksen kieltämistä. Mieltä osoitettiin Lontoossa, Tukholmassa, Tallinnassa, Madridissa, Amsterdamissa, Wienissä, Kööpenhaminassa, Petroskoissa, Ateenassa ja Oslossa.

Erityisen huomion kohteeksi on päässyt pääministeri Mari Kiviniemi, tuttavallisemmin minkki-Mari. Mielenosoittajat vaativat häntä eroamaan. Kiviniemi on vastaanottanut vaalirahoitusta Turkistuottajien etujärjestöltä, ja järjestön viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä on tiiviisti mukana Kiviniemen tukiryhmässä.

Oikeutta eläimille -järjestön kuvaamat videot osoittavat, että turkistarhoilla on vakavia ongelmia. Kuvissa oli materiaalia myös Turkistuottajien kärkihahmojen omistamilta tarhoilta.

Suomen turkistarhauksesta ja pääministeri Kiviniemestä kertova kertova englanninkielinen video on katsottu YouTubesta yli 3 000 kertaa.

Keskusta on turkistuottajien asialla. Puolue vähät välittää turkistarhauksen epäeettisyydestä ja julmuudesta. Pääministeri puolestaan osoittaa erittäin huonoa harkintakykyä kutsumalla itseään rehvastellen minkki-Mariksi.

Keskusta ja turkistarhaajat ovat puolustaneet epäeettistä toimintaansa piiloutumalla erilaisten turkisalan ”laatusertifikaattien” taakse. Todellisuudessa sertifikaattien tai lain kirjaimen täyttäminen ei millään tavalla takaa eläinten hyvinvointia. Totuus on se, että Keskustan mielestä on yksinkertaisesti ihan OK, että kettu tai minkki elää koko lyhyen elämänsä pikkuruisessa, verkkopohjaisessa häkissä, vailla pienintäkään mahdollisuutta lajityypilliseen käyttäytymiseen.

Vihreille tällainen julmuus ei käy. Me vaadimme turkistarhauksen lopettamista.