— Panu Laturi

Vihreille murskavoitto Saksassa

Saksan vihreät löivät itsensä eilen suureksi saksalaiseksi puolueeksi. Vihreät nappasivat murskavoitot sekä Baden-Württembergin, että Rheinland-Pfalzin osavaltiovaaleissa. Baden-Württembergissä Vihreät nousivat toiseksi suurimmaksi puolueeksi 24,2 prosentin kannatuksella, jossa on nousua 12,5 prosenttiyksikköä viime vaaleista. Rheinland-Pfalzissa Vihreät taas kolminkertaistivat tuloksensa saaden 15,4 prosentin kannatuksen.

Historialliseksi vaalit tekee se, että Baden-Württembergissä Vihreät ovat nyt ottamassa yhdessä vaalit hävinneiden sosiaalidemokraattien kanssa hallitusvastuun hyvin pitkän kristillisdemokraattisen CDU-kauden jälkeen. Ja koska sosiaalidemokraatit jäivät Vihreiden taakse, osavaltiopääministerin paikan on nyt ensimmäistä kertaa koko Saksan historiassa nousemassa vihreä – Baden-Württembergissä kärkiehdokas Winfried Kretschmann. Tästä suuret onnittelut sekä Winfriedille että koko Saksan Vihreille! Käydyt vaalit olivat osoitus siitä, että Vihreiden nopeasti noussut gallupkannatus ei ole ollut pelkkää gallupdemokratiaa, vaan todellista kannatusta.

Saksassa vaalien keskeisenä asiana oli ydinvoima. Jo eilen sekä Vihreiden että sosiaalidemokraattien johtajat sanoivat, että vaalien tulos merkitsee ydinvoiman loppua. Tulos pakottaa varmasti myös liittokansleri Angela Merkelin johtaman Saksan hallituksen perääntymään päätöksestään pidentää ydinvoiman käyttöikää siitä, mitä vihreiden ja sosiaalidemokraattien hallitus oli aikanaan päättänyt.

Myös Suomessa päätetään huhtikuun eduskuntavaaleissa se, jatkammeko panostamista vanhanaikaiseen ja turvattomaan ydinvoimaan vai otammeko riittävän voimakkaat askeleet kohti uusiutuvia energiamuotoja. Saksassa uusiutuva energia ja energiatekniikka ovat nousseet merkittäviksi työllistäjiksi, ja maa on vahva tällä maailman nopeiten kasvavalla toimialalla. Suomessa pitääkin kysyä nyt, tuommeko vai viemmekö energiateknologiaa. Tuleeko meistä vanhanaikaiseen ydinvoimaan tukeutuva uusiutuvan energiatekniikan tuoja vai pystymmekö tekemään Suomesta uusiutuvien suurvallan ja energiatekniikan viejän?