— Panu Laturi

Demarien Huovinen ei vastannut yksinkertaiseen kysymykseen

Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki kysyi tänään aiheellisesti Keskustalta ja SDP:ltä kantaa Fortumin ydinvoimahakemukseen, jonka seuraava hallitus mahdollisesti saa eteensä. Sekä SDP:n Jutta Urpilainen että Keskustan Mari Kiviniemi ovat kiertäneet vastauksen siitä, kannattavatko vai vastustavatko SDP ja Keskusta voimalahakemusta, jos se annetaan. On nollavastaus sanoa, että asiaa ei kirjata hallitusohjelmaan.

Kysymykseen yritti tänään vastata SDP:n ympäristötyöryhmän puheenjohtaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen. Hän kiersi koko kysymyksen syyttelyllä. Hän ei vastannut kysymykseen eikä kertonut, mikä on SDP:n kanta.

En ihmettele, että kansalaiset etääntyvät politiikasta tai valitsevat perussuomalaiset, kun edes SDP:n ympäristötyöryhmän puheenjohtaja ei osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen, vaan tekee asiasta poliittista peliä.

Siksi joudun toistamaan Sinnemäen kysymyksen. Toivon, että Huovinen vastaa tähän: Mikä on SDP:n kanta, jos Fortum ensi halituskaudella tekee hakemuksen uudesta ydinvoimaluvasta? Onko vastaus kyllä vai ei?

On äänestäjien aliarvioimista ja ylimielisyyttä, jos tähän kysymykseen ei saada vastausta.